Nowoczesna kolej wraca na Mazury. Po dwóch latach prac na linii między Giżyckiem a Korszami mieszkańcy i turyści znów będą mogli dojechać pociągiem do Olsztyna. To powrót ważnego połączenia, które ma odmienić sposób podróżowania w regionie.
Powrót pociągów między Giżyckiem a Korszami po dwóch latach modernizacji
Zgodnie z nowym rozkładem jazdy, który wchodzi w życie 14 grudnia, pociągi wracają na odcinek Giżycko – Korsze – Olsztyn wcześniej, niż zakładał plan inwestycji. To ważna informacja dla mieszkańców północnej części województwa oraz turystów. Modernizacja tego fragmentu linii kolejowej nr 38 trwała dwa lata i obejmowała kompleksową przebudowę torów, sieci oraz infrastruktury peronowej.
Podróżni będą korzystać z nowych peronów na stacjach i przystankach: Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Na trasę wyjadą pociągi spalinowe, a po dopuszczeniu podsystemu „Energia” przez Urząd Transportu Kolejowego także składy elektryczne.
Największe zmiany na linii: szybsze przejazdy, nowe perony i nowoczesne wiadukty
Prace na odcinku Ełk – Giżycko są już na finiszu. Pierwsze pociągi wróciły tam w czerwcu, a we wrześniu pojawiły się pierwszy raz w historii Mazur składy elektryczne. Ostatnie roboty prowadzone są na przystankach Woszczele i Siedliska, gdzie powstają mijanki zwiększające przepustowość linii.
Od 14 grudnia najszybsze pociągi na całym odcinku między Ełkiem a Giżyckiem pojadą do 160 km/h. To podwojenie prędkości względem czasu sprzed modernizacji, kiedy składy jechały maksymalnie 80 km/h.
Na odcinku Ełk – Giżycko przebudowano i zelektryfikowano 49 kilometrów torów. W Giżycku, Starych Juchach, Wydminach, Siedliskach i Woszczelach powstały nowe perony. Zmodernizowano też urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz 24 przejazdy kolejowo-drogowe. Przebudowano aż 59 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty w Giżycku i Wydminach oraz przejście pod torami przy ul. Unii Europejskiej w Giżycku.
Szybsze podróże i mniejszy wpływ na środowisko dzięki elektryfikacji linii
Efekty modernizacji będą odczuwalne dla wszystkich pasażerów. Czas przejazdu na trasie Ełk – Giżycko – Korsze – Olsztyn skróci się o około 50 minut. Najszybsze pociągi będą pokonywać całą trasę w mniej niż dwie godziny.
Lepszy dostęp do kolei w tej części regionu oraz mniejsze oddziaływanie infrastruktury na środowisko to jedne z najważniejszych rezultatów inwestycji. Elektryfikacja ograniczy emisję zanieczyszczeń i umożliwi prowadzenie lżejszych, cichszych i szybszych składów.
Wartość prac na odcinku Ełk – Giżycko wyniosła 658 mln zł netto, a odcinek Giżycko – Korsze kosztuje 876 mln zł netto. Inwestycje są współfinansowane ze środków unijnych, w tym z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Krajowego Planu Odbudowy. Do projektu należy również budowa pięciu podstacji trakcyjnych o wartości 233 mln zł. Całość prac ma zakończyć się w trzecim kwartale 2026 roku.
źródło: PKP PLK