Po serii publikacji o konflikcie w Akademii Policji w Szczytnie, w tym o zarzutach mobbingu i możliwych działaniach odwetowych wobec funkcjonariuszy, sprawa trafiła do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, które właśnie przedstawiło swoje stanowisko.
Zarzuty mobbingu i zwolnienia funkcjonariuszy w Akademii Policji w Szczytnie
O sprawie pisaliśmy w listopadzie, kiedy dwaj funkcjonariusze akademii ujawnili, że po zgłoszeniu mobbingu (w 2024 roku) mieli doświadczać działań odwetowych. Według opisywanych relacji zarówno zwolniony nauczyciel akademicki, jak i instruktor strzelania wskazywali na presję psychiczną, nierówne traktowanie i brak reakcji przełożonych. W jednym przypadku po zgłoszeniu mobbingu wszczęto postępowanie dyscyplinarne wobec zgłaszającego, które zakończyło się jego zwolnieniem ze służby. Drugi z funkcjonariuszy po długotrwałym stresie, dwóch hospitalizacjach i negatywnych doświadczeniach w środowisku akademii podjął decyzję o odejściu do wojska.
Tekst opisywał też ocenę związków zawodowych, które krytycznie odniosły się do trybu zwolnienia funkcjonariusza pozostającego pod ochroną ustawy o sygnalistach. W tle tych historii toczy się również śledztwo Prokuratury Okręgowej w Olsztynie, dotyczące możliwego manipulowania postępowaniami i nadużyć władzy na uczelni.
Postępowanie prowadzone przez prokuraturę obejmuje m.in. podejrzenia tworzenia fałszywych oskarżeń, naruszania praw podwładnych i nadużywania procedur dyscyplinarnych. Status pokrzywdzonych mają dwie osoby. Prokuratura analizuje materiały przekazane przez komisje antymobbingowe.
Interpelacja w sprawie Akademii Policji i niepokojących doniesień o mobbingu oraz braku ochrony sygnalistów
W interpelacji skierowanej przez poseł Iwonę Ewę Arent zwrócono uwagę na sygnały, które od miesięcy pojawiały się w przestrzeni publicznej: zgłoszenia mobbingu, relacje o represjach wobec funkcjonariuszy, brak spójnych procedur i obawy o prawidłowy nadzór nad Akademią Policji w Szczytnie. Odpowiadający w imieniu MSWiA sekretarz stanu Czesław Mroczek potwierdził, że do Inspektora Nadzoru Wewnętrznego wpłynęły dwa oficjalne zgłoszenia zewnętrzne dotyczące funkcjonowania uczelni. W obu przypadkach – jak wskazał – przeprowadzono działania następcze i poinformowano sygnalistów o wynikach.
Jednocześnie resort ujawnił, że w Wojskowej Prokuraturze Okręgowej w Olsztynie prowadzone było śledztwo dotyczące podejrzenia niedopełnienia obowiązków oraz przekroczenia uprawnień przez funkcjonariuszy pełniących służbę w akademii. W związku z toczącym się postępowaniem MSWiA wskazało, że INW nie mógł prowadzić działań, które mogłyby zostać uznane za konkurujące z czynnościami prokuratorskimi.
Oskarżenia o mobbing i działania odwetowe wobec funkcjonariuszy
Do Biura Nadzoru Wewnętrznego wpłynęła także korespondencja funkcjonariusza policji pełniącego służbę w akademii, dotycząca mobbingu, dyskryminacji i niepożądanych zachowań przełożonych. Z informacji BNW wynika, że w jego przypadku nie stwierdzono zachowań wypełniających znamiona mobbingu, a wynik został przekazany zainteresowanemu.
MSWiA poinformowało również, że zwróciło się do Komendanta Głównego Policji o weryfikację obowiązujących procedur związanych z przeciwdziałaniem mobbingowi, rozwiązywaniem konfliktów i zgłaszaniem nieprawidłowości. Jeżeli wykrywano braki, w jednostkach natychmiast wdrażano działania naprawcze. Komendant Główny Policji zobowiązał ponadto swojego Pełnomocnika ds. Ochrony Praw Człowieka do rozpoczęcia procesu aktualizacji obowiązujących Standardów.
Zgłoszenia sygnalistów i procedury ochronne po zmianach prawa
Resort przypomina, że od czerwca 2024 r. wszystkie organy administracji publicznej, w tym Policja, muszą posiadać jasne procedury przyjmowania zgłoszeń naruszeń prawa wynikające z ustawy o ochronie sygnalistów. W Policji funkcjonują już zarówno procedury wewnętrzne, jak i zewnętrzne, obejmujące między innymi Komendę Główną Policji i pododdział BOA. MSWiA zaznacza, że policjant może składać zgłoszenia także bezpośrednio do ministerstwa, co – w ocenie resortu – wyklucza potrzebę tworzenia kolejnych ścieżek zgłaszania nieprawidłowości.
W świetle odpowiedzi MSWiA widać, że resort wprowadza działania systemowe, ale część kwestii – w tym ocena realnych konsekwencji dla zgłaszających i ewentualnych nadużyć – pozostaje w gestii prokuratury oraz służb wewnętrznych Policji. Ostateczne ustalenia mogą przesądzić, czy Akademia Policji w Szczytnie stanie przed koniecznością głębokiej reorganizacji.
„Odpowiedź na interpelację nr 13415
w sprawie niepokojących doniesień dotyczących funkcjonowania Akademii Policji w Szczytnie, w tym ochrony sygnalistów, przeciwdziałania mobbingowi oraz nadzoru MSWiA nad jednostką
Odpowiadający: sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Czesław Mroczek
Warszawa, 26-11-2025
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację numer 13415 Pani Poseł Iwony Ewy Arent w sprawie niepokojących doniesień dotyczących funkcjonowania Akademii Policji w Szczytnie, w tym ochrony sygnalistów, przeciwdziałania mobbingowi oraz nadzoru MSWiA nad jednostką, uprzejmie informuję, że do Inspektora Nadzoru Wewnętrznego (dalej: INW) wpłynęły dwa zgłoszenia zewnętrzne dotyczące funkcjonowania Akademii Policji w Szczytnie. W obydwu przypadkach INW przeprowadził działania następcze, o wyniku których poinformowano sygnalistów.
W ramach podjętych przez Biuro Nadzoru Wewnętrznego (dalej: BNW) działań ustalono także, że w Wojskowej Prokuraturze Okręgowej w Olsztynie było prowadzone śledztwo[1] dotyczące podejrzenia popełnienia przestępstwa przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków służbowych przez funkcjonariuszy publicznych w Akademii Policji w Szczytnie.
Mając powyższe na uwadze, INW nie był uprawniony do podjęcia w zakresie objętym ww. postępowaniem jakichkolwiek działań, które przez Wojskową Prokuraturę Okręgową, organ uprawniony do poddania niezależnej ocenie prawno-karnej całokształtu tej sprawy, mogłyby być uznane za działania o charakterze konkurencyjnym w stosunku do toczącego się postępowania karnego lub też utrudniające to postępowanie.
Nadmieniam, że do BNW wpłynęła również korespondencja z dnia 29 listopada 2024 r. od funkcjonariusza Policji pełniącego służbę w Akademii Policji w Szczytnie, dotycząca wystąpienia sytuacji konfliktowej, zachowań mobbingowych, dyskryminacji lub innych zachowań niepożądanych. Z informacji posiadanych przez BNW wynika, że w odniesieniu do ww. funkcjonariusza nie stwierdzono stosowania przez przełożonych zachowań wypełniających znamiona mobbingu. Informacja ta została przekazana zainteresowanemu.
Pragnę ponadto dodać, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wystosowało pismo do Komendanta Głównego Policji dotyczące konieczności zweryfikowania treści wewnętrznych procedur prowadzenia działań profilaktycznych oraz postępowania w przypadku wystąpienia sytuacji konfliktowej, zachowań mobbingowych, dyskryminacji lub innych zachowań niepożądanych w jednostkach organizacyjnych Policji oraz w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości – rozważenia możliwości podjęcia prac w kierunku wprowadzenia jednej, spójnej i kompleksowej wewnętrznej procedury dla całej formacji.
We wrześniu 2025 r. Komendant Główny Policji poinformował MSWiA o przeprowadzeniu w podległych mu jednostkach Policji analizy zgodności przedmiotowych procedur ze „Standardami w zakresie funkcjonowania w Policji procedur profilaktyczno-interwencyjnych w obszarze rozwiązywania konfliktów, przeciwdziałania zachowaniom mobbingowym, dyskryminacji oraz innym zachowaniom niepożądanym w miejscu służby i pracy”[2] i zapewnił, że w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości niezwłocznie wdrażano działania naprawcze.
Ponadto Komendant Główny Policji zobowiązał Pełnomocnika Komendanta Głównego Policji ds. Ochrony Praw Człowieka do przeprowadzenia procesu nowelizacji lub wydania nowych Standardów. Na dzień 24 listopada 2025 r. prace były prowadzone.
Należy również wskazać, że ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów[3] zobowiązuje wszystkie organy administracji publicznej do opracowania procedur przyjmowania zgłoszeń naruszenia prawa (art. 24 ust. 1 i art. 33).
W przypadku Policji wymienić można przykładowo Wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Komendzie Głównej Policji i Centralnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji „BOA” z dnia 18 września 2024 r., a także Procedurę przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych w Komendzie Głównej Policji i Centralnym Pododdziale Kontrterrorystycznym Policji „BOA” z dnia 20 grudnia 2024 r., które są dostępne na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Komendy Głównej Policji.
Warto także podkreślić, że każdy policjant ma prawo zgłaszać naruszenie prawa do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w trybie art. 34 ustawy o ochronie sygnalistów. W związku z powyższym nie ma uzasadnienia dla uruchomienia ewentualnej kolejnej, niezależnej ścieżki zgłaszania nieprawidłowości.
Z poważaniem
z up. Czesław Mroczek
Sekretarz Stanu
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji
[1] Sygn. akt 3030-8.Ds.16.2025.
[2] Zatwierdzonymi przez Komendanta Głównego Policji 12 marca 2021 r., l. dz. Gpc-99/21.
[3] Dz. U. poz. 928.
