Rusza kluczowy etap przygotowań do budowy obwodnicy Dobrego Miasta. Inwestor złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, wskazując jako preferowany wariant numer 3. To krok, który przesądzi o dalszym harmonogramie prac i finalnym przebiegu trasy.
Jak ma przebiegać obwodnica Dobrego Miasta
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej obejmuje wariant oznaczony numerem 3, oceniony jako najkorzystniejszy pod względem technicznym, środowiskowym i społecznym. Trasa ma rozpoczynać się w rejonie miejscowości Kosyń, prowadzić łagodnym łukiem po zachodniej stronie Dobrego Miasta i zakończyć się w miejscu połączenia z istniejącą obwodnicą Barcikowa.
Dzięki takiemu przebiegowi nowa arteria ominie zarówno Dobre Miasto, jak i Stary Dwór. Rozwiązanie to ma odciążyć centrum od ciężkiego ruchu, skrócić czas przejazdu oraz poprawić bezpieczeństwo na newralgicznych odcinkach drogi krajowej nr 51.
Obecnie zagwarantowano środki finansowe na wykonanie prac przygotowawczych do tej inwestycji. W ich kosztach weźmie udział gmina Dobre Miasto, która przeznaczy na ten cel 1,5 mln zł. Sama budowa obwodnicy Dobrego Miasta widnieje na liście zadań rezerwowych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030.
Jak wygląda postęp prac nad innymi obwodnicami w regionie
Złożenie wniosku środowiskowego to kolejny krok w realizacji programu budowy obwodnic w województwie warmińsko-mazurskim. W regionie trwa równoległa realizacja kilku kluczowych inwestycji drogowych. Od 2022 roku kierowcy korzystają już z obwodnicy Smolajn, która odciążyła ruch na drodze krajowej i poprawiła bezpieczeństwo w centrum miejscowości.
Na etapie prac budowlanych jest obwodnica Gąsek, gdzie wykonawca prowadzi roboty terenowe i przygotowuje podłoże pod przyszłą jezdnię. Natomiast w przypadku obwodnicy Pisza trwa analiza ofert złożonych w przetargu, co oznacza, że inwestycja jest coraz bliżej rozpoczęcia.
Obwodnice Olsztyna i Szczytna czekają na kluczowe decyzje administracyjne
Ważnym elementem regionalnej mapy inwestycji są również obwodnice Olsztyna i Szczytna. Obie znajdują się na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowych, które przesądzą o ostatecznych przebiegach tras oraz harmonogramie dalszych prac projektowych. Proces ten obejmuje m.in. analizy oddziaływania na środowisko, konsultacje społeczne oraz uzgodnienia z instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę przyrody.
Równoległa realizacja kilku odcinków obwodnicowych w regionie przekłada się na zwiększenie przepustowości ruchu, poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie uciążliwości dla mieszkańców terenów, przez które dziś przebiegają drogi o dużym natężeniu.
Obwodnica Dobrego Miasta a założenia Programu budowy 100 obwodnic
Obwodnica Dobrego Miasta jest jednym z elementów rządowego Programu budowy 100 obwodnic. W jego ramach w województwie warmińsko-mazurskim realizowanych jest kilka projektów, których celem jest poprawa płynności ruchu oraz przeniesienie transportu ciężkiego z centrów miejscowości na bezpieczne trasy omijające.
Program obejmuje zarówno modernizacje istniejących odcinków, jak i tworzenie zupełnie nowych tras, które w przyszłości utworzą spójny układ komunikacyjny łączący główne miasta regionu.
źródło: GDDKiA, fot. GDDKiA

