PKP Intercity sfinalizowało zakup 42 piętrowych pociągów, które po wejściu do eksploatacji będą obsługiwać kluczowe krajowe trasy, w tym połączenia do Olsztyna. Produkcja składów ruszy w polskich zakładach Alstomu – w Chorzowie i Nadarzynie.
Milionowa inwestycja PKP Intercity
Umowa zawarta z Alstom Polska obejmuje zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją domówienia kolejnych 30 pojazdów. Kontrakt uwzględnia również 30-letni okres utrzymania nowej floty. Wartość podstawowej części inwestycji wynosi 4,1 mld zł, a koszty utrzymania sięgają blisko 2,8 mld zł.
Pierwsze pociągi mają trafić do przewoźnika za około trzy i pół roku, natomiast komplet składów zostanie przekazany na początku 2032 roku.
„PKP Intercity zależy, aby pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 roku” – podaje PKP Intercity
Produkcja piętrowych pociągów w Chorzowie i Nadarzynie
Nowe pociągi dla PKP Intercity powstaną w polskich zakładach Alstomu. W Chorzowie realizowana będzie budowa pudeł wagonów oraz montaż głównych elementów konstrukcyjnych. To jeden z największych i najbardziej zaawansowanych zakładów Alstomu na świecie.
Z kolei w Nadarzynie produkowane będą wózki jezdne, kluczowe dla bezpieczeństwa i stabilności jazdy. Zakład ten odpowiada również za serwisowanie wózków pociągów dużych prędkości wykorzystywanych w całej Europie.
Wyposażenie i udogodnienia piętrusów
Sześcioczłonowe piętrowe składy z rodziny Coradia Max będą łączyć cztery wagony piętrowe z dwoma jednopoziomowymi, oferując ponad 550 miejsc siedzących. Pociągi będzie można łączyć w trakcji podwójnej, co zwiększy ich pojemność.
Na pokładzie przewidziano m.in. klimatyzację, Wi-Fi, gniazdka i porty USB, lampki do czytania, przestrzenie rodzinne, strefy ciszy w obu klasach, miejsca na rowery oraz duże półki bagażowe. Jednopoziomowe człony zostaną zaprojektowane tak, aby ułatwić podróż osobom z niepełnosprawnościami.
Pociągi zostaną wyposażone w europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, monitoring oraz GPS.
Olsztyn kluczowym kierunkiem nowych pociągów
Nowe piętrusy mają obsługiwać najpopularniejsze połączenia kategorii InterCity. Wśród nich znajdzie się trasa Warszawa – Olsztyn oraz prawdopodobnie inne kierunki przebiegające przez województwo warmińsko-mazurskie. Dla mieszkańców regionu oznacza to dostęp do znacznie nowocześniejszych pociągów, które będą jeździć z prędkością do 200 km/h. Składy mają poprawić jakość przejazdów i potencjalnie skrócić czas podróży między stolicą Warmii i Mazur a największymi polskimi miastami.
Co to oznacza dla regionu?
Warmia i Mazury mogą liczyć na wyraźny wzrost komfortu podróży – zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających region. Większa pojemność pociągów, miejsca na rowery, wygodne strefy dla rodzin i lepsze zaplecze bagażowe dobrze wpisują się w specyfikę ruchu w regionie, szczególnie latem. Nowy tabor może również zwiększyć atrakcyjność transportu kolejowego względem dróg, szczególnie na najpopularniejszych odcinkach.
źródło: PKP Intercity


