Podróżni od dawna czekali na zmiany, które skrócą czas przejazdu i zwiększą liczbę połączeń między największymi miastami. Z dniem 1 października PKP Intercity wprowadziła nowy rozkład jazdy, a w nim szybkie pociągi, które mają sprawić, że podróże staną się wygodniejsze i bardziej dostępne. Zyskają m.in. mieszkańcy Warmii i Mazur oraz Wielkopolski.
Skrócony czas przejazdu do Giżycka i nowe połączenia na Mazurach
Już od 3 października w rozkładzie pojawi się pociąg IC Hańcza, którym pasażerowie z Krakowa, Kielc, Radomia i Warszawy dojadą zarówno do Giżycka, jak i na Litwę. Skład będzie rozdzielany w Białymstoku – część pojedzie do Wilna, a część do stolicy Mazur. Dzięki modernizacji trasy Ełk – Giżycko pociągi osiągną prędkość do 160 km/h, co pozwoli skrócić podróż o nawet 30 minut w stronę Giżycka i 39 minut w kierunku Białegostoku.
Na Mazury dojedzie też pociąg IC Słowacki, który dotychczas kończył trasę w Ełku. Od października zostanie on wydłużony do Giżycka, a na odcinku Ełk – Giżycko uzupełni ofertę IC Hańcza. Skład obsłuży nowoczesny elektryczny zespół trakcyjny ED161.
Nowa trasa Kraków – Bielsko-Biała i przywrócone pociągi dalekobieżne
Kolejną nowością jest szybkie połączenie Kraków – Bielsko-Biała przez Oświęcim i Chrzanów, kursujące cztery razy dziennie. Najszybsza podróż zajmie zaledwie 74 minuty, co stawia ten odcinek wśród najszybszych tras regionalnych w Polsce.
Jednocześnie przewoźnik przypomniał, że od września zwiększono częstotliwość kursowania pociągów IC Lazur (Gdynia – Łódź) i IC Zamenhof (Białystok – Warszawa Zachodnia), które obecnie kursują codziennie. Zakończone prace modernizacyjne pozwoliły także na przywrócenie pełnych relacji składów IC Hetman, IC Kasztelan i IC Górski, które ponownie obsługują połączenia z Hrubieszowa i Lublina.
Nowe szybkie połączenie Olsztyn – Poznań i kolejne plany PKP Intercity
Z początkiem października ruszy też długo wyczekiwane połączenie IC Pojezierze, które połączy Olsztyn z Poznaniem. Trasa będzie przebiegać przez Iławę, Toruń, Inowrocław i Gniezno. Będzie to już szósta para pociągów łączących stolice województw warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego, co ma znacząco poprawić komunikację między tymi regionami.
PKP Intercity podkreśla, że rozwój siatki połączeń to element długoterminowej strategii. W 2024 roku spółka przewiozła 78,5 mln pasażerów, a prognozy na bieżący rok zakładają wzrost do 88 mln. Według planów, do 2030 roku liczba podróżnych ma sięgnąć nawet 110 mln.
Chociaż zmiany wprowadzane są etapami, październikowy rozkład jazdy pokazuje, że podróż koleją w Polsce staje się coraz szybsza, bardziej dostępna i wygodna – zwłaszcza dla mieszkańców Warmii i Mazur oraz turystów odwiedzających te regiony.
źródło: PAP
