Chemia pachnie sukcesem – dosłownie i w przenośni. Studenci z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie udowodnili, że pasja i nauka mogą iść w parze. Dzięki badaniom nad biopestycydami opartymi na olejkach eterycznych, młodzi chemicy zdobyli uznanie środowiska naukowego i kolejne wyróżnienia w ogólnopolskich konkursach.
Alternatywa dla pestycydów – naukowy przełom studentów z UWM
Studenckie Koło Naukowe Chemików z Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa UWM zakończyło projekt, który może zmienić sposób, w jaki myślimy o ochronie roślin. Młodzi badacze wykazali, że olejki eteryczne pozyskiwane z krajowych surowców roślinnych mogą stanowić naturalny zamiennik syntetycznych pestycydów. Projekt pt. „Potencjał gospodarczy, profil chemiczny i aktywność biologiczna krajowych biopółproduktów roślinnych jako substancji czynnych biopestycydów” został sfinansowany w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowację” na kwotę 70 tys. zł.
Zespół, działający pod opieką dr. hab. Kazimierza Warmińskiego, prof. UWM, opracował metodę wykorzystania olejków eterycznych z rodzimych roślin i surowców odpadowych – m.in. z kolendry, wrotyczu pospolitego, jodły kaukaskiej i tui. Badania wykazały, że takie olejki mogą hamować kiełkowanie bulw ziemniaka, co dotąd było zarezerwowane jedynie dla preparatów z mięty zielonej i pomarańczy dopuszczonych przez Unię Europejską.
Od laboratoriów po konferencje – młodzi naukowcy zdobywają doświadczenie
Projekt trwał ponad półtora roku i obejmował pełny cykl badań – od pozyskania surowców, przez destylację olejków, po analizę ich składu chemicznego i aktywności biologicznej. Studenci pracowali z aparaturą laboratoryjną o pojemności 10 litrów, co pozwoliło im prowadzić eksperymenty w warunkach zbliżonych do półtechnicznych.
Efekty ich pracy zostały zaprezentowane podczas dwóch konferencji naukowych, w tym na Międzynarodowym Seminarium Kół Naukowych na UWM. Studenci nie tylko zaprezentowali wyniki swoich badań, ale również opublikowali je w formie naukowych opracowań. Projekt zdobył prestiżową nagrodę Pro Juvenes w kategorii „Studencki projekt naukowy”.
Nowy projekt: jak plastik staje się mikroplastikiem
Zespół nie zamierza zwalniać tempa. Obecnie Koło Naukowe Chemików realizuje projekt „AtmoPlast – badanie wpływu warunków atmosferycznych na stabilność wybranych polimerów i powstawanie cząstek mikroplastiku”, finansowany ze Studenckiego Grantu Rektora. Badania koncentrują się na analizie, jak promieniowanie UV, wilgoć i temperatura wpływają na rozkład plastiku i powstawanie mikrocząstek. Celem jest zrozumienie mechanizmów degradacji materiałów, które zanieczyszczają środowisko.
Studenci planują przeprowadzić symulacje laboratoryjne, a także szkolenie z wykorzystania mikroskopów w podczerwieni do analizy mikroplastiku. Temat ten ma ogromne znaczenie, ponieważ mikrocząstki plastiku coraz częściej wykrywane są w wodzie, glebie i organizmach żywych.
200 tysięcy złotych na rozwój kompetencji i badania
Chemicy z UWM otrzymali również finansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu FERS. Ich projekt „Skład chemiczny i wykorzystanie olejków eterycznych w biogospodarce – rozwój kompetencji i umiejętności członków Studenckiego Koła Naukowego Chemików” uzyskał niemal 200 tys. zł. Środki zostaną przeznaczone na specjalistyczne szkolenia, badania z zakresu zielonej chemii i wyjazdy na konferencje naukowe w Belgii i Stanach Zjednoczonych.
Dzięki temu młodzi badacze będą mogli rozwijać się w międzynarodowym środowisku i poszerzać swoje doświadczenia badawcze, co zwiększy szansę na dalsze sukcesy naukowe i zawodowe.
Koło Naukowe Chemików – kuźnia młodych talentów
Koło zrzesza studentów pełnych pasji, którzy już na pierwszym roku studiów mają możliwość prowadzenia własnych badań naukowych. Działalność w kole to nie tylko praca laboratoryjna, ale też rozwój osobisty, nauka wystąpień publicznych i zdobywanie doświadczenia w pracy zespołowej.
UWM zachęca studentów wszystkich kierunków do dołączenia do kół naukowych – obecnie działa ich ponad 270. To przestrzeń dla tych, którzy chcą rozwijać swoje pasje, poszerzać wiedzę i angażować się w prawdziwą naukę jeszcze w trakcie studiów.
źródło: UWM
