Olsztyn wzbogacił swoją flotę autobusową o 10 nowoczesnych Solarisów mild hybrid. Nowe pojazdy, warte łącznie ponad 21 milionów złotych, mają poprawić komfort pasażerów i zmniejszyć emisję spalin. To kolejny krok w stronę bardziej ekologicznego transportu publicznego w mieście.
Prezentacja nowej floty autobusów w Olsztynie
2 października 2025 roku MPK Olsztyn zaprezentowało 10 nowoczesnych autobusów Solaris Urbino mild hybrid. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. prezydent Olsztyna Robert Szewczyk, wiceprezydent Marcin Szwarc oraz przedstawiciele firmy Solaris Bus & Coach. Nowe pojazdy zostały wyposażone w klimatyzację, niską podłogę oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa, które zwiększają komfort i ochronę pasażerów.
Koszt zakupu wyniósł 21 168 920 zł brutto, z czego każdy z ośmiu autobusów 12-metrowych kosztował nieco ponad 2 mln zł, a dwa przegubowe pojazdy 18-metrowe ponad 2,5 mln zł.
Hybrydowe rozwiązania dla komunikacji miejskiej w Olsztynie
Nowe Solarisy są pojazdami hybrydowymi, które łączą silnik spalinowy o mocy 250 kW z maszyną elektryczną. Ta odzyskuje energię podczas hamowania i wspiera ruszanie oraz przyspieszanie. Dzięki temu autobusy zużywają mniej paliwa i emitują mniej spalin, co pozytywnie wpływa na jakość powietrza w mieście.
„Nowa flota autobusowa i planowane inwestycje pokazują, że Olsztyn konsekwentnie rozwija transport publiczny, stawiając na komfort pasażerów, nowoczesne technologie oraz rozwiązania przyjazne dla środowiska” – podkreśla prezydent Olsztyna Robert Szewczyk.
Plany na kolejne inwestycje w transport publiczny
Prezes MPK Jerzy Roman zapowiedział, że w przyszłym roku do Olsztyna trafi kolejnych 10 hybrydowych pojazdów. Planowany jest też zakup 15 autobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą do ładowania.
„Staramy się odpowiadać pozytywnie na politykę pana prezydenta w zakresie transportu publicznego. Stąd m.in. zakup dziesięciu autobusów hybrydowych. W przyszłym roku następnych – podobnych dziesięć lub takich samych autobusów znajdzie się w naszej flocie” – powiedział Jerzy Roman.
Nowoczesne systemy i bezpieczeństwo pasażerów
Jak zaznaczył rzecznik MPK Olsztyn Mariusz Makówka, nowe autobusy to nie tylko wygoda, ale przede wszystkim lepsze zabezpieczenia.
„Są to autobusy hybrydowe. Jeśli chodzi o wyposażenie pojazdu, to mamy tu przede wszystkim zwiększone bezpieczeństwo, mamy czujniki parkowania, radary – czyli asystent pasa ruchu zbliżeniowy, który odczytuje znaki. Mamy również czujniki, które wskazują nam, kiedy pieszy znajduje się w martwym punkcie” – przekazał Makówka.
Rozwój transportu publicznego w Olsztynie
Aktualnie MPK dysponuje 143 autobusami, z czego około 110 codziennie obsługuje linie miejskie. Średni wiek floty to 12–13 lat, dlatego władze miasta stawiają na systematyczne odmładzanie taboru.
Oprócz zakupu nowych pojazdów Olsztyn inwestuje również w infrastrukturę – powstają nowe przystanki, pętle autobusowe oraz ekologiczne dojścia dla pieszych. W planach są też inwestycje w południowych dzielnicach miasta, gdzie transport publiczny wymaga dalszego rozwoju.
„W południowych osiedlach planujemy rozbudowę zajezdni autobusowej – to bardzo ważne zadanie. Będziemy także inwestować w obszarach, gdzie dotąd transport publiczny, zwłaszcza infrastruktura przystankowa, nie był widoczny, ponieważ wcześniejsze działania koncentrowały się głównie na uruchamianiu linii tramwajowych” – dodał prezydent Szewczyk.
Źródło: RO/MPK Olsztyn/UM Olsztyn, fot. MPK Olsztyn
