W Olsztynie rozstrzygnięto kluczowy przetarg na zakup autobusów elektrycznych. Na stole leży jedna oferta – od Solarisa – opiewająca na niemal 76 milionów złotych. Rodzi się pytanie o to, czy brak konkurencji nie odbije się na mieście.
Olsztyn stawia na elektryczną rewolucję. Kupuje autobusy
Miasto od lat konsekwentnie rozbudowuje system transportu publicznego. Po powrocie tramwajów i zakupie hybryd teraz przyszedł czas na autobusy elektryczne. Władze Olsztyna ogłosiły przetarg na 11 zeroemisyjnych pojazdów wraz z infrastrukturą ładowania. To inwestycja wpisująca się w projekt „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie”, współfinansowany z Funduszy Europejskich.
26 września 2025 roku poznaliśmy odpowiedzi rynku. Okazało się, że do rywalizacji stanął tylko jeden producent – Solaris Bus & Coach. Firma z Bolechowa wyceniła kontrakt na 75,93 mln zł brutto, w tym ponad 48 mln zł za część podstawową i 27,5 mln zł za tzw. prawo opcji.
76 milionów i zero konkurencji – przetarg na autobusy dla Olsztyna
Brak większego zainteresowania przetargiem zaskoczył niektórych obserwatorów. Olsztyn daje bowiem wykonawcy duże pole do działania – oprócz autobusów przewidziano budowę całej infrastruktury do ich ładowania. W praktyce oznacza to zarówno stacjonarne ładowarki o dużej mocy, jak i mobilne urządzenia do obsługi awaryjnej.
Z jednej strony miasto zyskuje sprawdzonego partnera z doświadczeniem. Z drugiej – brak konkurencji oznacza, że nie było możliwości porównania ofert.
Autobusy szyte na miarę Olsztyna
Nowe pojazdy mają być wygodne i przyjazne dla pasażerów. Każdy będzie klimatyzowany, monitorowany i dostosowany do osób z niepełnosprawnościami. Pojemność zaplanowano na 65 miejsc w autobusach dwunastometrowych i ponad 100 w przegubowych. Zasięg ustalono na 300 kilometrów przy wykorzystaniu 80 procent pojemności baterii – to standard pozwalający na całodzienne kursy bez konieczności doładowywania.
Dostawy olsztyńskich autobusów dopiero w 2027 roku
Choć umowa przewiduje 17 miesięcy na realizację, pierwsze elektryczne autobusy pojawią się w Olsztynie najwcześniej w maju 2027 roku. To odległy termin, który wynika zarówno z procesu produkcji, jak i konieczności przygotowania zaplecza technicznego.
Prawo opcji otwiera furtkę do dalszych zakupów – dodatkowych trzech autobusów i dwóch ładowarek – jeśli uda się znaleźć na nie finansowanie.
Ekotransport z europejskim wsparciem
Projekt finansowany jest ze środków unijnych, co dla miasta oznacza mniejsze obciążenie budżetu. „Poprawa mobilności miejskiej – ekotransport w Olsztynie” to jeden z kluczowych elementów rozwoju zrównoważonego transportu w regionie.
źródło: UM Olsztyn
