Mazury doczekały się wydarzenia, które zmienia obraz podróży kolejowych w regionie. Po raz pierwszy na trasie z Ełku do Giżycka pojawiły się pociągi elektryczne. To początek nowej ery, która ma uczynić podróże po krainie Wielkich Jezior szybszymi, wygodniejszymi i bardziej ekologicznymi.
Pierwszy skład elektryczny wjechał na stację
W środę 3 września o godzinie 12.15 na stację Giżycko wjechał pociąg IC Hańcza – pierwszy elektryczny skład kursujący na tej trasie. Tym samym zakończył się ważny etap prac prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Modernizacja objęła odcinek Ełk – Giżycko linii kolejowej nr 38 Białystok – Głomno. To inwestycja warta 649 mln zł netto, realizowana z dużym wsparciem środków unijnych.
Elektryfikacja oznacza, że podróżni mogą liczyć na krótszy czas przejazdu, większy komfort i ograniczenie hałasu oraz emisji spalin. Zmiany są odczuwalne zarówno dla mieszkańców, jak i turystów, którzy licznie przyjeżdżają do regionu.
Nowa jakość podróży na Mazurach
Dzięki elektryfikacji pociągi pasażerskie mają w przyszłości osiągać prędkość do 160 km/h – dwa razy więcej niż przed modernizacją. Podróż w kierunku Olsztyna skróci się o około 50 minut i zajmie poniżej dwóch godzin. Modernizacja przyniosła też szereg udogodnień: przebudowane perony, nowy tor, nowoczesne systemy sterowania ruchem, a także bezpieczniejsze przejazdy i skrzyżowania bezkolizyjne.
Na odcinku Ełk – Giżycko przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych, zmodernizowano 26 przejazdów kolejowo-drogowych oraz wybudowano tunel dla pieszych w Giżycku. Zmiany te mają zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić życie mieszkańcom.
Prace trwają na trasie Giżycko-Korsze
Choć elektryfikacja dotarła już do Giżycka, to modernizacja całej trasy jeszcze się nie zakończyła. Obecnie prace toczą się na odcinku Giżycko – Korsze. Zgodnie z planem udostępnienie linii dla ruchu trakcją spalinową nastąpi w grudniu tego roku, a pełne uruchomienie trakcji elektrycznej po dopuszczeniu przez Urząd Transportu Kolejowego. Zakończenie robót przewidziano w połowie 2026 roku.
Inwestycja, której wartość na tym odcinku wynosi 876 mln zł netto, realizowana jest dzięki finansowaniu z Krajowego Planu Odbudowy i środków unijnych.
źródło: PKP TLK, fot. PKP TLK