Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla rozbudowy drogi krajowej nr 53 na odcinku Olsztyn–Szczytno. To kolejny krok na drodze do realizacji inwestycji, której celem jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania między stolicą Warmii a Mazurami.
Wniosek trafił do Burmistrza Pasymia
Dokument został złożony do Burmistrza Gminy Pasym, który jako organ administracyjny przeprowadzi teraz konsultacje społeczne. Uzyskanie decyzji środowiskowej umożliwi dalsze procedowanie inwestycji – przygotowanie dokumentacji przetargowej i wybór wykonawcy. Prace budowlane planowane są na lata 2029–2031.
Poprawa bezpieczeństwa i omijanie zabudowań
Rozbudowa obejmie ponad 33 kilometry drogi. Projekt zakłada m.in. eliminację niebezpiecznych łuków, budowę wiaduktu nad linią kolejową w Pasymiu oraz poprowadzenie trasy z ominięciem miejscowości o zwartej zabudowie, takich jak Klewki, Pasym, Grom, Leleszki i Jęcznik. Dodatkowo powstaną chodniki i drogi dla rowerów, a konstrukcja drogi zostanie przystosowana do obciążenia 11,5 tony na oś.
Wariant brązowy – najkorzystniejszy pod każdym względem
Po przeprowadzeniu analizy wielokryterialnej wybrano tzw. wariant brązowy jako najbardziej optymalny. Uwzględnia on aspekty techniczne, ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. Wcześniejsze koncepcje zakładały trzy warianty – czerwony, niebieski i zielony – podzielone na pięć odcinków. Wariant brązowy stanowi ich kompilację, łącząc najlepsze propozycje dla każdego fragmentu trasy:
- Klewki – Trękusek: wariant niebieski
- Trękusek – Tylkowo: wariant czerwony
- Tylkowo – Leleszki: wariant zielony
- Leleszki – Jęcznik: wariant niebieski
- Jęcznik – Szczytno: wariant czerwony
Kiedy pojedziemy nową DK53?
Zakończenie prac przygotowawczych i uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji umożliwi ogłoszenie przetargu. Jeżeli wszystko przebiegnie zgodnie z planem, nową, bezpieczniejszą i bardziej komfortową DK53 pojedziemy najpóźniej na początku kolejnej dekady.
źródło: GDDKiA Olsztyn
