Rozpoczęły się prace naprawcze mostu na drodze krajowej nr 53 w miejscowości Jęcznik (gmina Szczytno). Naprawa południowej strony przeprawy jest wynikiem sierpniowej kontroli stanu technicznego, która wykazała poważne uszkodzenia konstrukcji. Prace mają potrwać do końca listopada, a po ich zakończeniu most będzie ponownie dostępny na całej swojej szerokości.
Most w Jęczniku: charakterystyka i stan techniczny
Most na rzece Saska to stalowa, jednoprzęsłowa konstrukcja o długości ponad 10 m i szerokości 8 m, z 5-metrowym przejazdem. Konstrukcja opiera się na stalowych belkach typu „kapeluszówki” (profile Zoresa), osadzonych na kamiennych podporach. Mimo asfaltowej nawierzchni i stalowych barierek most od dawna wymagał interwencji.
Kontrola techniczna wykazała zaawansowaną korozję stalowych elementów nośnych, szczególnie w dolnych partiach konstrukcji. Końce belek, które opierają się na dźwigarze, są poważnie zniszczone przez rdzę, a cegły klinkierowe wypełniające szczeliny między tymi elementami mają ubytki i deformacje.
Planowane prace naprawcze
Aby wzmocnić południową stronę mostu, zastosowane zostaną specjalne stalowe wsporniki. Kluczowym elementem będzie montaż dodatkowego dźwigara ze stali, który zostanie umieszczony między istniejącymi belkami mostu. Proces ten wymaga użycia specjalnych rusztowań, na których dźwigar zostanie ustawiony.
Dźwigar o długości 5 metrów zostanie przymocowany stalowymi blachami o grubości 10 mm, które będą solidnie przyspawane. Blachy zostaną dodatkowo zabezpieczone stalowymi płaskownikami na końcach. Stabilność konstrukcji zapewnią stalowe podpory (łożyska) o długości 30 cm, które zostaną umieszczone pod blachami.
Przed zamontowaniem elementów nośnych powierzchnia betonu zostanie odpowiednio oczyszczona i wzmocniona specjalną zaprawą. Po ustawieniu dźwigara i wsporników szczeliny między nimi a istniejącymi belkami zostaną wypełnione stalowymi klinami.
Utrudnienia dla kierowców
Podczas trwania prac kierowcy mogą spodziewać się chwilowych wstrzymań ruchu, szczególnie w trakcie transportu elementów konstrukcyjnych. Naprawa będzie prowadzona głównie pod mostem, co ograniczy jej wpływ na bieżący ruch.
Po zakończeniu prac most zostanie w pełni przywrócony do użytku. Dzięki wprowadzonym wzmocnieniom jego konstrukcja będzie bardziej trwała i bezpieczna, co pozwoli na dalsze użytkowanie przeprawy przez lata.
źródło: GDDKiA