Trwają prace związane z planowaną budową nowych dróg z Olsztyna do portu lotniczego w Szymanach. Na stole leżą różne warianty.
Choć lotnisko w Szymanach obsługuje całą Warmię i Mazury, nie jest do końca dobrze skomunikowane z samym Olsztynem. Drogowcy pracują nad rozwiązaniami, które pomogłyby rozwikłać problemy komunikacyjne i te związane z ruchem tranzytowym. Obecnie pochylają się nad przebudową drogi krajowej numer 53 oraz budową obwodnicy Szczytna. To te dwie inwestycje miałyby rozwiązać problem.
Lepsze połączenie Olsztyna, Szczytna i lotniska w Szymanach
Realizacja tych dwóch projektów dałaby jeszcze jeden, poboczny, ale istotny efekt: dostęp i dojazd do portu lotniczego w Szymanach byłby zdecydowanie łatwiejszy. To o tyle ważne, że sam ruch pasażerski nie generuje wystarczających zysków i trudno myśleć o progresie lotniska bez choćby rozwoju funkcji cargo.
Na dzień dzisiejszy do lotniska można dojechać drogą krajową numer 53, ale jest ona na tyle kręta i wąska, że dość często zdarzają się tam wypadki. Jest niebezpiecznie.
Przebudowa DK53
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce przebudować feralną DK53 w ten sposób, aby spełniała standardy drogi głównej ruchu przyspieszonego (GP), posiadającej po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
Zmodernizowane miałoby zostać około 34 kilometrów drogi na odcinku pomiędzy rondem na końcu obwodnicy w miejscowości Szczęsne a planowaną obwodnicą Szczytna. Drogowcy chcą zlikwidować niebezpieczne zakręty, nadać jezdni 7 metrów szerokości oraz wzmocnić nawierzchnię do 11,5 tony na oś. Drogowcy nie próżnują. Niebawem powinni przekazać informację o swoich rekomendacjach w zakresie przebiegu planowanych dróg.
Trwają prace nad przebiegiem dróg
W kwestii obwodnicy Szczytna drogowcy zajmują się teraz korektą tzw. studium techniczo-ekonomiczno-środowiskowego. Nanoszą poprawki zgłoszone przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Kiedy dokumentacja zostanie już poprawiona zgodnie z wytycznymi, będzie możliwe złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji w wybranym przez KOPI wariancie przebiegu trasy.
Jeśli chodzi o drogę krajową numer 53 (na odcinku Olsztyn – Szczytno), w lutym miało miejsce pierwsze posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). To pierwszy etap odbioru studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego.
– Po skorygowaniu dokumentacji zgodnie z uwagami ZOPI, złożonego z pracowników GDDKiA, zostanie zorganizowane drugie posiedzeniu ZOPI, na które zaprosimy przedstawicieli władz samorządowych. Po drugim posiedzeniu ZOPI zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji odcinka Olsztyn – Szczytno w optymalnym przebiegu, wskazanym przez ZOPI – poinformowała „Gazetę Wyborczą” rzeczniczka prasowa olsztyńskiego oddziału GDDKiA Katarzyna Kozłowska. Wskazany przez ZOPI „optymalny przebieg” to tzw. wariant trzeci, czyli położony w największej odległości od miasta.
Kiedy Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wyda decyzje środowiskowe dla tej inwestycji, będzie można przejść do następnego etapu realizacji: wystąpienia o pozwolenie na budowę.
źródło: Gazeta Wyborcza, fot. GDDKiA
A po co?Nic nie lata.Zwiedzac port?
Lokalizacja tego lotniska jest bez sensu.lotnisko pośród niczego.totalna klapa.