Kontrola jakości paliw przeprowadzona w 2024 roku przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ujawniła nieprawidłowości na kilku stacjach w województwie warmińsko-mazurskim. Choć skala problemu jest mniejsza niż w latach poprzednich, w regionie znalazły się trzy miejsca, gdzie tankowanie może zaszkodzić pojazdowi.
Nieprawidłowości wykryte na stacjach paliw
W okresie od 15 stycznia do 31 grudnia 2024 roku UOKiK skontrolował niemal 2 tysiące stacji paliw w całej Polsce. Kontrola objęła benzynę, olej napędowy, biopaliwa oraz gaz skroplony LPG. Na liście stacji, które nie spełniły wymogów jakości, znalazły się również trzy z województwa warmińsko-mazurskiego. Oto szczegóły:
Orlen, Nowe Miasto Lubawskie, ul. Grunwaldzka 33 (LPG) – podczas kontroli przeprowadzonej 21 lutego 2024 roku wykryto nieprawidłowości w jakości gazu LPG. Badanie wykazało, że próbka paliwa nie spełniała wymagań dotyczących temperatury, przy której względna prężność par osiąga wartość nie mniejszą niż 150 kPa. Zamiast dopuszczalnej maksymalnej wartości -5°C, wynik wyniósł 2,0°C. Zbyt niska prężność par: może prowadzić do problemów z odparowaniem paliwa, co utrudnia rozruch silnika, zwłaszcza w niskich temperaturach. Zbyt wysoka prężność par: może powodować nadmierne parowanie paliwa, co zwiększa ryzyko tworzenia się mieszanki łatwopalnej i prowadzi do nieefektywnego spalania oraz ryzyka eksplozji.
Malinowscy/Langowska, Świątki 38 (ON) – podczas kontroli przeprowadzonej 22 lutego 2024 roku stwierdzono niezgodność jakościową oleju napędowego. Badanie wykazało nadmierną zawartość wody w paliwie – wynik wyniósł 274 mg/kg, podczas gdy maksymalna dopuszczalna wartość z uwzględnieniem tolerancji wynosiła 257 mg/kg, co oznacza przekroczenie norm określonych w rozporządzeniu.
Primi BIS, Dobre Miasto, Fabryczna 13A (ON) – podczas kontroli przeprowadzonej 22 lutego 2024 roku, wykryto nieprawidłowości w jakości oleju napędowego. Badanie wykazało, że temperatura zapłonu paliwa była zbyt niska – osiągnęła 51,5°C, podczas gdy minimalna dopuszczalna wartość z uwzględnieniem tolerancji wynosiła 52,7°C, co oznacza naruszenie wymagań określonych w rozporządzeniu.
Zagrożenia dla kierowców i reakcja UOKiK
Wykryte nieprawidłowości mogą powodować poważne problemy techniczne w pojazdach, w tym uszkodzenie silnika, układu paliwowego lub zwiększenie emisji spalin.
Eksperci zalecają, aby unikać tankowania w miejscach o złej reputacji lub kontrolowanych wcześniej przez UOKiK z negatywnymi wynikami. Warto również przechowywać paragony za paliwo, które mogą stanowić dowód w ewentualnych roszczeniach reklamacyjnych.
źródło: UOKiK
