Decyzje podejmowane przez władze Olsztyna wyraźnie wskazują na zmianę priorytetów w rozwoju miejskiej infrastruktury transportowej. Po niemal dekadzie budowy sieci tramwajowej miasto rezygnuje z dalszych inwestycji w tym zakresie, koncentrując się na projektach drogowych. To zaskakujący zwrot w polityce miasta, które wcześniej uchodziło za wizjonerskie w przywracaniu tramwajów jako środka transportu publicznego.
Ostatnia linia tramwajowa?
Budowa drugiej linii tramwajowej na Pieczewo może być ostatnim tego typu przedsięwzięciem na wiele lat. Pomimo gotowych planów na dalszy rozwój sieci, miasto nie planuje w najbliższym czasie realizacji kolejnych inwestycji tramwajowych. Władze uzasadniają to koniecznością lepszego wykorzystania już istniejącej infrastruktury. Mieszkańcy Zatorza, którzy myśleli o połączeniu ich tej części miasta z siecią tramwajową, muszą na razie pożegnać się z tą wizją.
Budżetowe ograniczenia
Prezydent miasta podczas spotkania budżetowego wyjaśnił, że dalsze inwestycje w transport publiczny będą możliwe dopiero wtedy, gdy miasto uzyska nadwyżkę w budżecie operacyjnym. Obecnie, zdaniem władz, kluczowe jest efektywne zarządzanie istniejącą infrastrukturą i ograniczenie wydatków, co pozwoli na stabilizację finansową.
Inwestycje drogowe priorytetem
Miasto kieruje swoją uwagę na realizację dużych projektów drogowych. W planach znajduje się między innymi budowa ulicy Nowobałtyckiej oraz tunelu, który zapewni Zatorzu bezpośrednie połączenie z obwodnicą. Te inwestycje mają usprawnić komunikację w mieście, co według władz przyniesie korzyści większej liczbie mieszkańców niż dalszy rozwój sieci tramwajowej.
Rezygnacja z kluczowych planów tramwajowych
Władze Olsztyna odstąpiły od budowy torowego łącznika wzdłuż ulicy Wilczyńskiego, który miał połączyć istniejące linie i poprawić elastyczność sieci tramwajowej. Dodatkowo unieważniono przetarg na zakup nowych tramwajów, które miały zwiększyć rezerwę taborową. Decyzję tę podjęto, mimo że producent oferował przedłużenie terminu związania z ofertą, a środki unijne mogły być jeszcze dostępne.
Co dalej z tramwajami w Olsztynie?
Zmiana podejścia władz do rozwoju transportu tramwajowego rodzi pytania o przyszłość tej formy komunikacji w mieście. Olsztyn, który jeszcze niedawno był uznawany za pioniera w tej dziedzinie, teraz zdaje się rezygnować z dalszych ambitnych planów. Mieszkańcy, szczególnie ci z nieobsłużonych jeszcze rejonów, zastanawiają się, czy ta decyzja wpłynie na jakość transportu publicznego w dłuższej perspektywie.
źródło: Transport Publiczny