Rok 2024 był dla Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury pełen wyzwań i sukcesów. Regionalne lotnisko w Szymanach kontynuowało realizację swoich celów. Miniony rok przyniósł zarówno trudności, jak i osiągnięcia, które przybliżyły port do umocnienia jego pozycji na rynku lotniczym.
Podsumowanie ruchu pasażerskiego i operacji lotniczych
W 2024 roku Port Lotniczy Olsztyn-Mazury musiał stawić czoła wyzwaniom wynikającym z rosnących kosztów operacyjnych, w tym wyższych cen paliwa lotniczego oraz inflacji, które znacząco wpływały na rentowność linii lotniczych i portów w całej Europie. To zmusiło linie lotnicze do koncentrowania się na najbardziej dochodowych trasach obsługiwanych z dużych lotnisk. W efekcie mniejsze regionalne porty, w tym Olsztyn-Mazury, napotkały trudności, które utrudniały rozwój siatki połączeń pasażerskich zgodnie z planami.
Pomimo wyzwań, takich jak tymczasowe zawieszenie dwóch tras przez linię lotniczą Wizz Air, wynikające z konieczności serwisowania wadliwych silników w kilkudziesięciu samolotach Airbus A320neo, władze lotniska w Szymanach skupiły się na umacnianiu istniejącej siatki połączeń oraz rozwijaniu nowych tras zarówno w regularnym ruchu pasażerskim, jak i w ramach lotów czarterowych.
Sukcesy lotniska
W 2024 roku Port Lotniczy Olsztyn-Mazury obsłużył 72 246 pasażerów, a liczba operacji lotniczych wyniosła 3 965. Przez dziewięć lat działalności lotnisko odprawiło już ponad 860 tysięcy pasażerów.
Jednym z największych sukcesów było uruchomienie zimowego czarteru do Marsa Alam przez touroperatora Itaka, który wystartował 28 grudnia 2024 roku. Duże zainteresowanie tą ofertą sprawiło, że będzie ona dostępna także w sezonie letnim 2025. Popularnością cieszyły się także wakacyjne loty do Turcji i Albanii, które wrócą do rozkładu latem. Nową trasą, ogłoszoną przez Ryanair, jest połączenie do Düsseldorf-Weeze, którego pierwszy lot zaplanowano na 30 marca 2025 roku.
Rozwój infrastruktury i obsługi cargo
W minionym roku lotnisko zwiększyło działalność w zakresie obsługi cargo, odprawiając 358 043 kg ładunków, co oznacza wzrost o 15,8% w porównaniu z rokiem 2023. Kontynuowano także obsługę lotów General Aviation, w tym biznesowych, medycznych oraz szkoleniowych.
Ważnym krokiem w rozwoju portu było wprowadzenie nowoczesnych technologii, takich jak projekt „CAWOK – bezpieczeństwo w strefie RESA”, obejmujący system zdalnej wieży lotniskowej AFIS. Projekt ten, współfinansowany z funduszy unijnych, ma na celu poprawę zarządzania ruchem lotniczym i podniesienie poziomu bezpieczeństwa operacji lotniczych.
Inwestycje na przyszłość
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury intensywnie przygotowuje się do realizacji projektu „Flight Eco Center”, który obejmuje budowę nowoczesnych hangarów MRO. Inicjatywa ta ma na celu kompleksową obsługę techniczną samolotów oraz wprowadzenie ekologicznych rozwiązań w lotnictwie. Dzięki wsparciu funduszy unijnych projekt stworzy nowe miejsca pracy i przyczyni się do rozwoju sektora lotniczego w regionie.
Na terenie okołolotniskowym rozpoczęto również budowę centrum technologii medycznych, realizowaną przez małopolską firmę CX Engineering. Inwestycja o wartości 20 milionów złotych obejmuje halę produkcyjną oraz biura, a jej zakończenie planowane jest na III kwartał 2025 roku.
Podsumowanie działalności i plany na przyszłość
Zarząd Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury podkreśla, że mimo licznych wyzwań, ostatnie lata przyniosły znaczące postępy w rozwoju lotniska. Dzięki wsparciu funduszy unijnych oraz zaangażowaniu pracowników, port lotniczy zrealizował szereg inwestycji, które poprawiły jego konkurencyjność i standardy operacyjne.
— Obchodząc tegoroczny jubileusz, spoglądamy z dumą na to, co udało się osiągnąć i z wdzięcznością na wszystkie wyzwania, które ukształtowały nas przez ostatnie 9 lat. Konsekwentnie pracowaliśmy nad zwiększeniem ruchu pasażerskiego, rozwojem usług cargo oraz wspieraniem lokalnych przedsiębiorców i producentów, a także realizacją projektów, które umacniają pozycję naszego lotniska na rynku. – powiedział Wiktor Wójcik, Prezes Zarządu Warmia i Mazury Sp. z o.o.
Port Lotniczy Olsztyn-Mazury, obchodząc dziewiątą rocznicę działalności, pozostaje ważnym elementem infrastruktury regionu.
źródło: UM Olsztyn
Jak można być dumnym z przynoszenia strat?
To jest totalna porazka. Tyle pasazerow jakby odprawili w ciagu jednego miesiaca to jeszcze mozna sie zastanowic czy jest w miare dobrze ale w ciagu roku to porazka na calej linii