Budowa trasy S16, łączącej Olsztyn z Biskupcem, to jedna z kluczowych inwestycji drogowych w regionie Warmii i Mazur. Projekt realizowany w systemie „Projektuj i buduj” obejmuje przebudowę i rozbudowę istniejącej drogi do standardu drogi ekspresowej. To nie tylko poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróży, ale także wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań technicznych i ekologicznych, które stawiają tę inwestycję w czołówce działań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Co powstanie na trasie S16?
W miejsce obecnej, jednojezdniowej drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyśpieszonego), powstanie droga ekspresowa o długości blisko 30 km. Inwestycja jest podzielona na dwa odcinki: Barczewo – Biskupiec, za który odpowiada firma PORR, oraz Olsztyn – Barczewo, realizowany przez Budimex.
Prace na trasie Barczewo – Biskupiec będą polegały głównie na budowie drugiej jezdni. Dzięki istniejącej rezerwie terenu w pasie drogowym oraz dostosowanym wiaduktom, ten fragment drogi będzie mniej skomplikowany w realizacji. W rejonie węzła Biskupiec powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Marcinkowo) oraz obwód utrzymania drogi.
Na odcinku Olsztyn – Barczewo zakres prac będzie znacznie większy, ponieważ istniejąca droga wymaga zmiany przebiegu, aby spełnić standardy drogi ekspresowej. Projekt obejmuje budowę 11 obiektów inżynierskich, wydłużenie przejść podziemnych dla pieszych oraz stworzenie nowych węzłów drogowych w Wójtowie i Łęgajnach. Na obu odcinkach zaplanowano także instalację ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt, nowoczesnych systemów zarządzania ruchem oraz oświetlenia zasilanego energią odnawialną.
Pierwsza taka inwestycja GDDKiA w Polsce
Budowa trasy S16 Olsztyn – Biskupiec to pierwsza w Polsce inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), dla której wdrożono zaktualizowane dokumenty kontraktowe, takie jak Program funkcjonalno-użytkowy i Szczególne Warunki Kontraktu. Nowe wytyczne zostały opracowane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku, dotyczącym przepisów techniczno-budowlanych dla dróg publicznych.
Elastyczność w projektowaniu
Wprowadzone zmiany w przepisach znacząco ułatwiają proces projektowania i realizacji inwestycji drogowych. Dotychczas nawet najmniejsze odstępstwo od szczegółowych parametrów technicznych określonych w rozporządzeniu wymagało uzyskania dodatkowych zgód. Obecne przepisy odchodzą od sztywno narzuconych wymagań, a zamiast tego rekomendują stosowanie wzorców i standardów opracowanych przez Ministerstwo Infrastruktury.
Kluczową nowością jest wprowadzenie pojęcia „trudnych warunków”, które umożliwia projektantom zastosowanie niestandardowych rozwiązań w sytuacjach wymagających indywidualnego podejścia. Tego rodzaju elastyczność pozwala dostosować projekt drogi do specyficznych uwarunkowań terenowych i technicznych, bez konieczności wnioskowania o odstępstwa.
Wyższe standardy bezpieczeństwa
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury nakłada na zarządców dróg obowiązek precyzyjnego określenia wymagań technicznych, które zapewnią odpowiedni poziom bezpieczeństwa użytkowników. W przypadku trasy S16 szczególny nacisk położono na modernizację infrastruktury i zastosowanie rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Ekologiczne podejście do budowy
Nowe dokumenty kontraktowe stawiają również na minimalizację negatywnego wpływu inwestycji na środowisko i klimat. Jednym z priorytetów jest maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego w budowie nowych nawierzchni, co pozwala na oszczędność surowców i zmniejszenie emisji związanej z produkcją asfaltu.
Ważnym elementem projektu jest również zastosowanie odnawialnych źródeł energii. Oświetlenie drogi będzie w dużej mierze zasilane energią pozyskiwaną z paneli słonecznych. To rozwiązanie nie tylko ogranicza koszty użytkowania, ale także wpisuje się w strategię ograniczania śladu węglowego.
Nowe standardy – nowe możliwości
Zaktualizowane dokumenty kontraktowe, zastosowane po raz pierwszy w Polsce przy projektowaniu trasy S16, wyznaczają nowy kierunek w budowie dróg publicznych. Łączą w sobie nowoczesne podejście do projektowania, elastyczność w realizacji oraz odpowiedzialność ekologiczną, co czyni tę inwestycję przykładem zrównoważonego rozwoju w infrastrukturze transportowej.
Kiedy pojedziemy nową trasą?
Prace projektowe mają zakończyć się w przyszłym roku. Wiosną 2025 roku złożony zostanie wniosek o decyzję ZRID dla odcinka Barczewo – Biskupiec, a latem dla odcinka Olsztyn – Barczewo. Według planów kierowcy będą mogli skorzystać z nowej drogi ekspresowej S16 na odcinku od węzła Olsztyn Wschód do węzła Biskupiec w 2028 roku. Do tego czasu wykonawcy muszą zakończyć prace projektowe, uzyskać niezbędne zgody oraz zrealizować budowę według najnowszych standardów bezpieczeństwa i ekologii.
źródło: GDDKiA, fot: GDDKiA