-1 C
Olsztyn
czwartek, 21 listopada, 2024
reklama

Olsztyn. Wyciek danych mieszkańców osiedla – ostrzeżenie dla klientów

OlsztynOlsztyn. Wyciek danych mieszkańców osiedla – ostrzeżenie dla klientów

Hakerzy zdobyli dostęp do danych osobowych mieszkańców jednego z olsztyńskich osiedli. Atak miał miejsce w okresie od 5 do 22 września 2024 roku, a jego skutki mogą dotknąć setek osób.

Ujawnione dane

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) Olsztyn poinformowało, że cyberatak wymierzono w systemy informatyczne firmy z południa Polski, która realizowała zlecenie montażu nowoczesnych wodomierzy z modułem telemetrycznym na osiedlu Dajtki. Dzięki tej technologii miało być możliwe zdalne monitorowanie zużycia wody bez potrzeby wizyt techników w domach. Niestety, doszło do wycieku poufnych informacji.

Ostrzeżenia dla klientów

Anita Chudzińska, rzeczniczka PWiK Olsztyn, tłumaczy, że naruszenie ochrony danych dotyczyło informacji, takich jak adresy punktów odczytowych, imiona i nazwiska osób potwierdzających montaż nakładek oraz numery seryjne wodomierzy, podaje Gazeta Olsztyńska. Rzeczniczka wyjaśnia również, że administrator danych osobowych natychmiast podjął kroki techniczne i organizacyjne w celu minimalizacji skutków naruszenia ochrony danych.

Poinformowano Urząd Ochrony Danych Osobowych oraz policję. Każdy z mieszkańców, którego dane osobowe zostały naruszone, otrzyma listowne zawiadomienie. W związku z potencjalnym ryzykiem wyłudzeń lub prób kradzieży tożsamości, mieszkańcom Dajtek zaleca się zastrzeżenie numeru PESEL.

Ataki na infrastruktury publiczne w Olsztynie

Przypomnijmy, że w czerwcu 2023 roku Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu (ZDZiT) w Olsztynie padł ofiarą cyberataku, który sparaliżował infrastrukturę transportową miasta. Incydent miał miejsce w nocy z 24 na 25 czerwca i wywołał poważne zakłócenia w działaniu systemów miejskich. W efekcie przestały działać systemy sterowania ruchem na kluczowych skrzyżowaniach. Utrudnienia dotknęły również biletomaty mobilne i stacjonarne, a także system dynamicznej informacji pasażerskiej, co ograniczyło możliwość zakupu biletów w zwykłych punktach.​

Wznowienie pełnej obsługi interesantów oraz przywrócenie stron internetowych ZDZiT zajęło kilka miesięcy.

źródło: Gazeta Olsztyńska

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

0 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Polecane