W pierwszej połowie 2024 roku lotniska w Polsce obsłużyły prawie 26,6 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 14,4 proc. w porównaniu do tego samego okresu 2023 roku. Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) podał, że przewoźnicy lotniczy wykonali 197,2 tys. operacji pasażerskich, co również stanowi wzrost o 14,1 proc. rdr. Jednak mimo ogólnego wzrostu ruchu lotniczego, niektóre lotniska, w tym Olsztyn-Mazury, odnotowały spadek liczby pasażerów.
Spadek pasażerów w Olsztynie-Mazurach
Port lotniczy Olsztyn-Mazury znalazł się wśród trzech polskich lotnisk, które odnotowały spadek w liczbie obsłużonych pasażerów w pierwszej połowie 2024 roku, obok Warszawy-Modlina i Szczecina-Goleniowa. Choć pierwsza połowa roku dla wielu portów lotniczych w Polsce była korzystna, lotnisko Olsztyn-Mazury zmaga się ze zmniejszonym zainteresowaniem podróżnych.
Według danych ULC, w samym drugim kwartale 2024 roku polskie porty lotnicze obsłużyły 15,6 mln pasażerów – o 12,8 proc. więcej niż w tym samym okresie 2023 roku. W porównaniu do wyników sprzed pandemii, liczba pasażerów wzrosła o 20,5 proc. Jednak Olsztyn-Mazury, mimo że początek roku przyniósł lepsze wyniki, nie zdołało utrzymać tempa wzrostu.
Polska na tle międzynarodowym
Z kolei liczba pasażerów w ruchu międzynarodowym w Polsce wzrosła o 16,3 proc. w porównaniu do pierwszej połowy 2023 roku. W tym okresie polskie porty lotnicze obsłużyły 24,9 mln pasażerów w przewozach międzynarodowych, a liczba operacji pasażerskich wzrosła o 16,6 proc., wynosząc 171,4 tys.
Ryanair, Wizz Air i PLL LOT dominowały w przewozach pasażerskich, przy czym Ryanair odnotował największy wzrost liczby pasażerów, zwiększając swój wynik o prawie milion osób. W przewozach krajowych natomiast liczba pasażerów ogółem spadła o 7 proc. w porównaniu do 2023 roku, mimo że PLL LOT odnotowało nieznaczny wzrost.
Prognozy dla lotniska Olsztyn-Mazury
Spadek liczby pasażerów na lotnisku Olsztyn-Mazury może wynikać z wielu czynników, takich jak mniejsza liczba dostępnych połączeń międzynarodowych oraz ograniczona oferta lotów czarterowych. Mimo że lotnisko to miało nadzieję na wzrost ruchu w 2024 roku, wyniki pierwszego półrocza mogą wskazywać na konieczność przemyślenia strategii przyciągania pasażerów. Lokalne władze oraz zarząd lotniska będą musiały podjąć działania w celu poprawy wyników w drugiej połowie roku, mając na uwadze konkurencję ze strony większych portów lotniczych, takich jak Gdańsk czy Warszawa.
Raport Urzędu Lotnictwa Cywilnego daje jednak nadzieję, że wzrost liczby pasażerów w Polsce może przełożyć się na większe zainteresowanie mniejszymi lotniskami w przyszłości, w tym Olsztyn-Mazury, które mimo wyzwań wciąż ma potencjał do rozwoju.
źródło: PAP
Chciałem ostatnio lecieć z tego lotniska wraz z rodziną – to byłoby 12 biletów, 6 w jedną , 6 w drugą stronę. Okazuje się, że nie ma tam jak dojechać. Busy jeżdżą w konkretne dni, a wg rozkładu kolejowego szynobus tylko raz w tygodniu. Trochę nic dziwnego, że nikt poza lokalnymi politykami stąd nie lata.
Jako podatnik płacący podatki na Warmii i Mazurach mówię DOŚĆ! Proponuję zacząć pisać bezpośrednio do osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie Lotniska w Szymanach, mam na myśli Pana Marszałka Marcina Kuchcińskiego marszalek@warmia.mazury.pl i Panią Katarzynę Sobiech Wicemarszałka Województwa odpowiedzialną za sprawy Lotniska katarzyna.sobiech@warmia.mazury.pl. Sugeruję krótkiego maila w stylu: Jako mieszkaniec Warmii i Mazur, zwracam się z prośbą o podjęcie natychmiastowych działań naprawczych w spółce Warmia i Mazury Sp. z o.o. w Szymanach, które spowodują stworzenia atrakcyjnej oferty lotów dla mieszkańca WiM.