Prezydent Olsztyna, Robert Szewczyk, spotkał się we wtorek (23 lipca) z przedstawicielami gmin wchodzących w skład Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Olsztyna oraz członkami Związku ZIT MOF Olsztyna (Zintegrowane Inwestycje Terytorialne). Wśród uczestników znaleźli się m.in.: Grzegorz Matłoka, burmistrz Barczewa, Daniel Zadworny, wójt Dywit, Jan Kasprowicz, wójt Gietrzwałdu, Jacek Jatkiewicz, wójt Jonkowa, Teresa Chrostowska, wójt Purdy, Michał Kontraktowicz, wójt Stawigudy oraz Justyna Sarna-Pezowicz, zastępczyni prezydenta Olsztyna.
Wschodni wariant obwodnicy Olsztyna
Podczas spotkania poruszono możliwości oraz wyzwania stojące przed ZIT MOF w najbliższych latach. Kluczowym tematem była infrastruktura i wspólne inwestycje gmin, w tym kwestia obwodnicy północnej Olsztyna i jej wschodniego oraz zachodniego wariantu przebiegu.
Prezydent Olsztyna podkreślił strategiczne znaczenie wschodniego wariantu obwodnicy dla stolicy regionu. Zaznaczył, że nie będzie on przebiegać przez Las Miejski, co jest ważną informacją dla mieszkańców i miłośników przyrody. Wskazano również, że koszty inwestycji pokrywa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która uzgadnia przebieg obwodnicy.
Prezydent Szewczyk zaproponował, aby spojrzeć na koncepcje obwodnicy wschodniej, zachodniej i al. Wojska Polskiego jako na integralną całość układu komunikacyjnego, a nie z perspektywy jednej gminy. Wskazał na konieczność osiągnięcia porozumienia z gminą Dywity, aby inwestycja mogła być zrealizowana, zwłaszcza w trudnej sytuacji finansowej.
Inne tematy
Inne tematy poruszane na spotkaniu obejmowały gospodarkę komunalną, edukację oraz współpracę Olsztyna i gmin ościennych w tych zakresach. Wspólne działania mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców całego regionu.
Spotkanie było okazją do wymiany poglądów na temat przyszłości infrastrukturalnej regionu. Przedstawiciele gmin dyskutowali nad wyzwaniami, jakie niesie za sobą realizacja wschodniego wariantu obwodnicy. Prezydent Olsztyna podkreślił znaczenie tego projektu dla całego regionu, a także konieczność znalezienia kompromisu, który uwzględni interes społeczny wszystkich gmin.
źródło: UM Olsztyn
Dla Olsztyna najkorzystniejszy jest wschodni wariant obwodnicy.