Rozpoczęła się druga faza zbiórki podpisów pod apelem do Premiera Donalda Tuska w sprawie zmiany trasy północnej obwodnicy Olsztyna. Pierwsza próba, polegająca na zbieraniu odręcznych podpisów, nie przyniosła spodziewanych rezultatów, więc tym razem Fundacja Warsztat Zmian zdecydowała przenieść zbiórkę do internetu. Olsztyńska społeczność apeluje o przebieg obwodnicy od wschodniej strony miasta, aby chronić tereny zielone i dziedzictwo przyrodnicze.
Projekt obwodnicy, forsowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, skoncentrowany jest na wariantach zachodnich. Każda z trzech wersji miałaby przebiegać przez ważny dla regionu Las Miejski i tereny cenne przyrodniczo.
Fundacja Warsztat Zmian postanowiła założyć petycję internetową, by więcej osób mogło się wypowiedzieć w sprawie północnej obwodnicy Olsztyna. Apel wyraża zaniepokojenie planowaną budową północno-zachodniej obwodnicy. Zwraca uwagę, że proponowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wariant mógłby negatywnie wpłynąć na rozległy i dotychczas dobrze zachowany obszar Lasu Miejskiego w Olsztynie, który jest jednym z największych kompleksów leśnych w Europie. Realizacja tego projektu w obecnym kształcie zagroziłaby integralności tego cennego ekosystemu, niszcząc jego naturalne przyrodnicze wartości.
Apel podkreśla także fakt, że obszar, przez który miałaby przebiegać obwodnica, jest domem dla wielu chronionych gatunków flory i fauny oraz charakteryzuje się unikalnymi walorami krajobrazowymi. Mieszkańcy oraz eksperci z Urzędu Miasta Olsztyn alarmują, że planowana trasa jest w sprzeczności z potrzebami efektywnego funkcjonowania transportu drogowego, nie poprawiając bezpieczeństwa ruchu drogowego ani jakości życia mieszkańców. Przewidują również, że takie rozwiązanie drogowe negatywnie wpłynie na gospodarkę i potencjał rozwojowy stolicy regionu.
Społeczność lokalna ma nadzieję, że ich głos zostanie usłyszany, a trasa obwodnicy zostanie przesunięta na korzyść środowiskowych i społecznych potrzeb regionu. Proces zbiórki podpisów online potrwa do 10 maja, dając mieszkańcom więcej czasu na wyrażenie swojego wsparcia dla alternatywnej trasy obwodnicy.
Mieszkańcy gminy Dywity, również chętnie się pod tym podpiszą.
Wbrew temu jak to zostało powiedziane przez włodarzy, że mieszkańcy chcą zachodniej obwodnicy, prawda jest inna. Wszystkim zależy na połączeniu z miastem od strony wschodniej z uwagi na większy ruch kierowany w tamtym kierunku.
Obwodnica po stronie zachodniej jest bezużyteczna.
Wygląda na to, że większość mieszkańców Olsztyna jest za obwodnicą ze wschodu. Dlaczego więc GDDKiA tak usrała się z zachodnią? Mają z tego jakieś korzyści czy co?