Mieszkańcy Olsztyna i lokalni społecznicy zbierają podpisy pod apelem do premiera Donalda Tuska, prosząc o interwencję w sprawie planów budowy północnej obwodnicy miasta. Przedstawiciele społeczności lokalnej sprzeciwiają się zdecydowanie wyborowi północno-zachodniego wariantu przebiegu obwodnicy, proponowanego przez GDDKiA. Ich zdaniem, taka trasa zniszczyłaby Las Miejski w Olsztynie, który jest największym kompleksem leśnym w granicach miasta i od pokoleń służy mieszkańcom jako miejsce wypoczynku i rekreacji.
Środowiskowa i kulturowa wartość lasu
Anna Maria Nadgrabska, prezeska fundacji Warsztat Zmiany, argumentowała w Radiu Olsztyn, że działania drogowców zniszczą wartościowy przyrodniczo i kulturowo charakter terenu. Podkreśliła, że zwrócenie się z petycją do premiera jest ostatnią szansą na ochronę tego obszaru.
Prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz, podkreśla zgodność swojego stanowiska z opinią społeczności. W trakcie licznych dyskusji z planistami, urbanistami i inżynierami ruchu, które odbywały się w ramach Miejskiej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, zdecydowanie poparto budowę obwodnicy północno-wschodniej. Uznano, że jest to najlepsze rozwiązanie nie tylko dla ruchu tranzytowego ciężarówek, ale także dla rozwiązywania szerszych problemów mieszkańców Olsztyna i okolic.
Aktualne działania GDDKiA
Z drugiej strony, przedstawiciele GDDKiA nie ustępują i kontynuują prace związane z wyborem przebiegu północno-zachodniego. Katarzyna Kozłowska, rzeczniczka olsztyńskiego oddziału GDDKiA, informuje w Radiu Olsztyn o trwającej inwentaryzacji przyrodniczej i opracowywaniu karty informacyjnej przedsięwzięcia. Dodaje, że trwa także oszacowanie kosztów realizacji inwestycji w poszczególnych wariantach.
Oczekuje się, że jeszcze w tym roku zostaną zakończone prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, które następnie zostanie zaopiniowane przez zespół oceny przedsięwzięć inwestycyjnych GDDKiA.
Tymczasem, społecznicy mają czas do 19 kwietnia na zebranie podpisów pod swoją petycją.
źródło: Radio Olsztyn