Pierwszy elektryczny samochód zarejestrowany w województwie warmińsko-mazurskim, trabant z napędem elektrycznym, który przez ostatnie lata spoczywał w uniwersyteckim garażu, wkrótce otrzyma nowe życie. Dzięki Studenckiemu Grantowi Rektora pojazd zostanie wyposażony w nowoczesny napęd elektryczny.
Modernizacja trabanta
W 2007 roku, kiedy Michał Janulin wraz z Bartłomiejem Nowackim rozpoczynali projekt budowy elektrycznego trabanta, elektryczne samochody były jeszcze na początkowym etapie rozwoju.
Magistranci Wydziału Nauk Technicznych zdecydowali się na ambitny projekt magisterski, który polegał na przebudowie starego trabanta w elektryczny pojazd. Za 600 zł nabyli oni zużyty model, który wymagał znaczącej renowacji ze względu na korodujące metalowe elementy i brak progów. Po demontażu benzynowego silnika i zastąpieniu go elektrycznym o mocy 6 kW (szczytowej 11 kW), trabant był w stanie osiągnąć prędkość do 70 km/h. W 2008 roku pojazd przyciągnął uwagę mediów, a następnie posłużył jako eksponat dydaktyczny. Michał Janulin zdobył tytuł doktora, a jego kolega Bartłomiej Nowacki przeprowadził się na Śląsk. Po latach przerwy, w 2022 roku, pod opieką dr. Janulina, studenckie koło naukowe wznowiło działalność, kontynuując pracę nad pojazdem.
Studenci otrzymali grant w wysokości 40 tyś.
W zeszłym roku koło naukowe złożyło wniosek o Grant Rektora i otrzymało dofinansowanie w wysokości 40 tysięcy złotych, co stanowi połowę kwoty, której potrzebują na realizację projektu.
Zdecydowano, że trabant otrzyma nowy, bezszczotkowy silnik o mocy 45 kW (ok. 60 KM) oraz nowoczesne baterie litowo-jonowe, które są bardziej wydajne i lżejsze od poprzednio używanych kwasowo-ołowiowych. Planuje się także zastosowanie falownika, który pozwoli na kontrolę prędkości obrotowej silnika, co zwiększy efektywność pojazdu.
Zamiast zakupu nowych baterii, zespół zdecydował się na wykorzystanie używanych baterii z samochodów hybrydowych. To rozwiązanie nie tylko jest kosztowo efektywne, ale także wpisuje się w ideę zrównoważonego rozwoju poprzez recykling komponentów.
Cel edukacyjny i badawczy projektu
Prócz celu dydaktycznego, projekt ten ma również na celu prowadzenie badań naukowych. Dzięki zachowaniu standardowej skrzyni biegów możliwe będzie przeprowadzenie badań nad efektywnością odzysku energii podczas hamowania. Projekt ten jest przykładem, jak Uniwersytet Warmińsko-Mazurski wprowadza teorie zrównoważonego rozwoju w praktykę.
Zgodnie z regulaminem konkursu, pojazd musi zostać ukończony do końca 2024 roku.
źródło: UWM
Super! Głosujcie kochani przeciwko obecnej wladzy byscie po studiach nie musieli wyjezdzac z Olsztyna by godnie zarabiac!