4.3 C
Olsztyn
czwartek, 26 grudnia, 2024
reklama

Poważny problem. Co dalej z drogą S16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem?

OlsztynPoważny problem. Co dalej z drogą S16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem?

Województwo warmińsko-mazurskie stoi przed kolejnym etapem rozbudowy swojej infrastruktury drogowej, mierząc się z przeciwnościami proceduralnymi, które wpłyną na tempo realizacji projektu drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem a Biskupcem.

Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił skargę na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej dotyczący odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo, co zmusza do unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty i przeprowadzenia ponownego badania z uwzględnieniem oferty odrzuconej. Tymczasem dla odcinka Barczewo – Biskupiec, mimo odrzucenia trzech odwołań przez KIO, pojawiła się skarga do Sądu Okręgowego, co może dodatkowo opóźnić prace.

Proceduralne przeszkody

Przetargi na budowę drogi ekspresowej, ogłoszone w grudniu 2022 roku, spotkały się z dużym zainteresowaniem oferentów. Pytań do przetargów spłynęło prawie 2,5 tys., co przełożyło się na przesunięcie terminu otwarcia ofert do czerwca 2023 roku. Złożono łącznie szesnaście ofert, z których dla odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo wybrano ofertę firmy Budimex, a dla odcinka Barczewo – Biskupiec – ofertę firmy PORR. Decyzje te spotkały się z odwołaniami do KIO, co pokazuje, jak skomplikowany i wieloetapowy jest proces wyboru wykonawców kluczowych inwestycji infrastrukturalnych.

Kluczowe aspekty inwestycji drogowej S16

Zakres inwestycji obejmuje budowę blisko 30 km drogi ekspresowej, dostosowanie istniejącej drogi do parametrów klasy S oraz budowę dodatkowych jezdni i węzłów drogowych. Inwestycja ta ma kluczowe znaczenie dla poprawy przepustowości, bezpieczeństwa ruchu oraz warunków transportowych regionu, co przełoży się na skrócenie czasu podróży i zwiększenie atrakcyjności warmińsko-mazurskiego.

Realizacja projektu wiąże się z wprowadzeniem pilotażowych zmian w dokumentach przetargowych, w tym określenia kluczowych elementów kontraktu, przekazania badań geologicznych czy identyfikacji kolizji z istniejącą infrastrukturą. Nowe wymagania przetargowe uwzględniają także stosowanie nowych technologii, jak maksymalne wykorzystanie destruktu asfaltowego czy samowystarczalne oświetlenie węzłów drogowych, wykorzystujące instalacje do pozyskiwania energii odnawialnej.

Budowa drogi ekspresowej S16 to inwestycja, która ma nie tylko zmienić oblicze regionu warmińsko-mazurskiego, ale również stać się przykładem efektywnego wykorzystania funduszy na rozwój infrastruktury drogowej w Polsce.

źródło: GDDKiA, fot. GDDKiA

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

3 KOMENTARZY

3 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Mat
10 lutego 2024 14:27

Co gnoje chcą ugrać zablokować tak jak Grzymek zablokował zachodnią obwodnicę bo mu się odwidziało.

Kazik
9 lutego 2024 18:10

Ale dlaczego zostało to oprotestowane,jaki dokładnie był tego powód,kto oprotestował ,jaka firma ,jaki region kraju zamieszkuje,bo na bank nie był to ktoś miejscowy.

Polecane