Dyrekcja Dróg Krajowych w 2023 roku przeznaczyła 850 mln zł na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w województwie warmińsko-mazurskim. W mijającym roku zakończono budowę odcinka drogi ekspresowej S61 liczącej 66 km, a także oddano do użytku nowy odcinek Via Baltica między węzłami Ełk Południe i Kalinowo o długości prawie 23 km. To istotny krok w rozwoju regionalnych dróg, umożliwiający lepsze połączenie północno-wschodnich obszarów Polski z resztą kraju.
Fragment odcinka drogi ekspresowej S61–S16 Ełk Południe–Kalinowo stanowi część większego projektu, którego celem jest poprawa infrastruktury i bezpieczeństwa drogowego w regionie. Budowa nowego odcinka pozwoliła na ominięcie Ełku, co zmniejszyło natężenie ruchu w mieście. Przebudowę, która kosztowała blisko 686 mln zł, zrealizowało konsorcjum firm Trakcji S.A., Mostostalu Warszawa SA oraz Przedsiębiorstwa Eksploatacji Ulic i Mostów z Białegostoku. Inwestycja została wsparta przez Unię Europejską w ramach programu „Łącząc Europę” (CEF), otrzymując dofinansowanie w wysokości prawie 380 mln euro.
Inne zadania, jak budowa kolejnych odcinków drogi ekspresowej S16 oraz rozbudowa układu drogowego w Mikołajkach, są obecnie na półmetku lub w fazie zaawansowanej realizacji. Prace przy drodze S16 to kolejny krok zmierzający do poprawy infrastruktury drogowej regionu i ułatwienia dostępu do innych części kraju.
Z myślą o poprawie bezpieczeństwa na drogach i ograniczeniu ilości wypadków ruszył „Program Budowy 100 Obwodnic”. W jego ramach zakończono budowę obwodnicy Smolajn, a obecnie najbardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Gąsek. Do 2027 roku ma zostać zakończona realizacja projektu, który obejmuje nie tylko samo budownictwo drogowe, ale także infrastrukturę wspierającą – wiadukty, przejścia dla zwierząt oraz drogi serwisowe.
Dyrekcja Dróg Krajowych kontynuuje także prace nad mniejszymi projektami drogowymi, w tym nad rozwojem bezpiecznej infrastruktury drogowej oraz doświetleniem przejść dla pieszych. Realizowane są też zadania z rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID), które skupiają się na poprawie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
W nadchodzącym roku planowane jest dokończenie istotnych projektów drogowych oraz podpisanie umów na realizację kolejnych etapów inwestycji, co stanowić będzie kolejny przełom w modernizacji infrastruktury drogowej województwa warmińsko-mazurskiego. W ramach przygotowywanej dokumentacji dla budowy i rozbudowy blisko 300 km dróg trwają prace przy planowaniu nowych dróg ekspresowych S16 oraz S5 Ostróda–Nowe Marzy. Przygotowywane są też zadania z „Programu budowy 100 obwodnic”.
Całość tych działań przynosi wiele wyzwań: zarówno w wymiarze inżynieryjnym, jak i ekologicznym. Ale dzięki dobrze zaplanowanej strategii i wsparciu finansowemu udaje się krok po kroku przekształcać sieć dróg województwa warmińsko-mazurskiego w nowoczesną i bezpieczną infrastrukturę.
źródło: GDDKiA Olsztyn
Ten Kulasek to teras drogowym inspektorem się zrobił? A kto go tu widział przez całą kadencję