Zakończyły się prace przywracające połączenia kolejowe między Olsztynem a Braniewem oraz Ostrołęką. Nowe rozwiązania transportowe mają znacząco wpływać na codzienne życie mieszkańców regionu, ułatwiając dojazdy do pracy czy szkoły, a także przyczyniając się do rozwoju lokalnego transportu towarowego. Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, podkreśla znaczenie inwestycji w kontekście walki z wykluczeniem komunikacyjnym i zapewnienia wygodnego dostępu do usług kolejowych dla wszystkich, w tym osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się.
Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., wskazuje na strategiczne znaczenie nowo otwartych tras dla ruchu pasażerskiego i towarowego. Modernizacja linii kolejowych, zwłaszcza na odcinku Ostrołęka – Chorzele – Wielbark – Szymany, nie tylko ułatwi podróżowanie pomiędzy województwami warmińsko-mazurskim a mazowieckim, ale również stworzy alternatywne połączenia do Ełku, co ma być kluczowe w czasie planowanych robót na linii E-75 Rail Baltica. Dodatkowo te ulepszenia mają zachęcać mieszkańców do korzystania z ekologicznego środka transportu, jakim jest kolej.
Prace na linii Olsztyn Gutkowo – Braniewo objęły wymianę torów i budowę nowych peronów. Dzięki uzyskaniu niezbędnych pozwoleń, pociągi pasażerskie będą mogły przemieszczać się z prędkością do 100 km/h na odcinku Olsztyn – Olsztyn Gutkowo – Dobre Miasto oraz do 70 km/h na odcinku Dobre Miasto – Braniewo. Całkowity koszt przebudowy tej linii wyniósł 462 mln zł.
Przywrócenie linii kolejowych ma fundamentalne znaczenie dla rozwoju regionu. Umożliwia nie tylko wygodniejsze i szybsze podróże, ale również otwiera nowe możliwości dla lokalnej gospodarki, szczególnie w sektorze transportu towarów. To krok naprzód w kierunku budowania zrównoważonej i dostępnej infrastruktury transportowej w Polsce.