5.1 C
Olsztyn
niedziela, 22 grudnia, 2024
reklama

Co z S16 od Mrągowa do Ełku? Jest już decyzja urzędników

EłkCo z S16 od Mrągowa do Ełku? Jest już decyzja urzędników

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wydał decyzję w sprawie budowy S16. Nie zgodził się na wariant zaproponowany przez drogowców. Co dalej?

Postępowanie w sprawie budowy drogi ekspresowej S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk trwa już bez mała trzy lata, ale wreszcie nastąpił przełom: Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję, która mocno zamieszała w pierwotnych planach drogowców. Nie zgodził się na zaproponowany przez nich wariant.

Wpływ na środowisko

Podczas przeprowadzania procedury dotyczącej oceny oddziaływania na środowisko zaplanowanej inwestycji drogowej okazało się, że jest problem. Budowa drogi ekspresowej na trasie Mrągowo – Orzysz – Ełk, poprowadzona według zaplanowanego przez inwestora i zarekomendowanego przez olsztyńskich drogowców wariantu B, będzie mieć bardzo negatywny wpływ na środowisko.

Konkretnie chodzi o obszar Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo.

Właśnie dlatego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie nie wydał zgody na budowę drogi w tym wariancie.

Natura 2000 a budowa drogi ekspresowej

Obszar Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo został powołany w celu ochrony populacji żółwia błotnego – obecnie bardzo rzadko występującego, zagrożonego wyginięciem.

– Z analizy złożonej dokumentacji wynika, że realizacja drogi w wariancie inwestorskim spowoduje znaczące uszczuplenie siedlisk żółwia błotnego i obejmie znaczną część jego populacji. Zniszczeniu może ulec niemal połowa najważniejszych miejsc stałego występowania, miejsca hibernacji, potencjalne lęgowiska i szlaki przemieszczania się tego gatunku. Już sama budowa drogi spowoduje trwałą i niekorzystną modyfikację warunków środowiska negatywnie wpływającą na bytowanie żółwia błotnego. Realizacja inwestycji w wariancie proponowanym przez inwestora wpłynie znacząco negatywnie na obszar Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo. Ze względów przyrodniczych wariant ten jest nieakceptowalny – powiedziała „Gazecie Olsztyńskiej” rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie Justyna Januszewicz.

Jest inny wariant

Jest jednak dobra wiadomość: raport dotyczący oddziaływania na środowisko uwzględnił również wariant C, alternatywny wobec odrzuconego przez RDOŚ. Wariant C zaproponował inwestor na wypadek, gdyby poprzedni nie uzyskał zgody właściwego organu.

– W związku z tym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wystąpił do inwestora z zapytaniem, czy wyraża zgodę na realizację inwestycji w racjonalnym wariancie alternatywnym wskazanym w raporcie o oddziaływaniu na środowisko. Przepis prawa przewiduje, że jeśli inwestor nie przychyli się do tej propozycji, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie odmówi zgody na realizację przedsięwzięcia – tłumaczy rzeczniczka RDOŚ.

Droga ekspresowa powstanie?

Justyna Januszewicz zaznacza, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie jak najbardziej popiera budowę drogi ekspresowej S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk, natomiast przy podejmowaniu tak istotnej decyzji musi brać pod uwagę również to, czy realizacja tak dużej inwestycji nie wpłynie negatywnie na obszar Natura 2000. Dlatego tak ważne jest, aby przebieg planowanej drogi miał jak najmniejszy wpływ ma środowisko.

Drogowcy na razie nie skomentowali decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie.

źródło: Gazeta Wyborcza

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

8 KOMENTARZY

8 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Kazik
13 grudnia 2023 12:24

To aż trzy lata zajęło wydanie negatywnej opinii,to żółw osiedlił się w tym regionie trzy lata temu? Czy był tu od stuleci ,ręce opadają,droga mogąca dać temu regionowi impuls do rozwoju storpedowania bo żółw zamieszkał tu trzy lata temu,no wy urzędnicy chcecie aby tu była bieda,dziadostwo.Nie no ręce opadają trzy lata myślenia aby powiedzieć Nie ,dramat.

Orzysz
13 grudnia 2023 20:49

Budować dwupasmówki bo na krętych wiejskich drogach giną ludzie.I dojazd w tamtą stronę potrzebny.

Polecane