Komisja przetargowa dyrekcji dróg krajowych wyłoniła wykonawcę obwodnicy Giżycka, która jest częścią drogi krajowej nr 59. Zadanie, które ma być wykonane w ciągu 36 miesięcy od daty zawarcia umowy, zostało przyznane firmie Unibep SA z Bielska Podlaskiego. Przedsiębiorstwo złożyło ofertę na kwotę 109,4 mln zł. Podpisanie umowy z wybranym wykonawcą będzie możliwe po okresie przeznaczonym na ewentualne odwołania.
W pierwszym przetargu złożone oferty były wyższe o 59,4 mln zł niż zakładano, w związku z tym podjęto decyzję o unieważnieniu postępowania. Sytuacja powtórzyła się w obecnym przetargu: najniższa oferta wyniosła 109,4 mln zł, a najwyższa – 137,3 mln zł (oferta Trakcji S.A. z Warszawy). Tym razem jednak dyrekcja dróg po weryfikacji ofert zwróciła się o dodatkowe środki na realizację zadania. Minister infrastruktury zatwierdził zwiększenie finansowania, co umożliwiło wybór wykonawcy.
Budowa obwodnicy ma zakończyć się w czasie nie dłuższym niż 36 miesięcy, przy czym termin od 15 grudnia do 15 marca obejmuje tylko część projektową, a nie budowlaną. Ocenę złożonych ofert przeprowadzono według kryterium ceny (stanowiącej 55% oceny) oraz innych wymagań, takich jak przedłużenie okresu gwarancji jakości konstrukcji nawierzchni (20%), przedłużenie okresu gwarancji jakości obiektów mostowych (20%) oraz zagospodarowanie destruktu asfaltowego (5%).
Rozbudowa obwodnicy Giżycka stanowi kontynuację projektu zakończonego w 2021 roku, który obejmował między innymi budowę ronda w rejonie skrzyżowania drogi krajowej nr 59 z ulicą Świderską. Nowa inwestycja rozwinie odcinek o kolejne 1,5 km w kierunku Wilkas, tworząc drogę klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o nośności 11,5 tony na oś. Zakres projektu obejmuje nie tylko rozbudowę samej obwodnicy do dwujezdniowej, ale również budowę mostu, wiaduktu, przebudowę skrzyżowań oraz chodników i ścieżek pieszo-rowerowych.
Podstawowym celem inwestycji jest podniesienie standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego, pieszych i rowerzystów. Planując rozbudowę obwodnicy, za priorytet uznano dostosowanie właściwości odcinka DK59 do obecnych wymagań. Dzięki temu poprawione będą parametry techniczne drogi i zwiększy się przepustowość na skrzyżowaniach. Spodziewane jest również zmniejszenie liczby zdarzeń drogowych, skrócenie czasu przejazdu oraz obniżenie poziomu hałasu i ograniczenie zanieczyszczenia powietrza. Inwestycja będzie zrealizowana ze środków budżetu państwa.
źródło: GDDKiA