Olsztynek podsumował początki funkcjonowania komunikacji publicznej: „ten wynik cieszy”.
Prywatny operator nie zaspokajał potrzeb mieszkańców
Wcześniej na terenie Olsztynka i całej gminy działał prywatny operator. Mieszkańcy nie byli do końca zadowoleni z jego usług, uważając, że jego oferta nie zaspokaja ich potrzeb.
Władze Olsztynka postanowiły więc zerwać z nim umowę i zorganizowały publiczny transport zbiorowy.
– Będzie więcej tras, ale także połączeń, szczególnie w ciągu dnia, z których będą mogli skorzystać wszyscy mieszkańcy gminy. Na ten cel Olsztynek otrzymał dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – zachęcały do skorzystania z nowej komunikacji władze Olsztynka jeszcze przed jej uruchomieniem.
Aktualnie w gminie Olsztynek funkcjonuje 10 linii autobusowych, które pozwalają także na dojazd do gmin Gietrzwałd i Purda.
Ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego
Władze gminy właśnie podsumowały pierwszy okres działalności transportu publicznego. Nie kryją zadowolenia z wyników.
– Ponad 4700 biletów jednorazowych i blisko 500 miesięcznych sprzedano w październiku w gminnej komunikacji publicznej w Olsztynku. Ten wynik cieszy, bo naszym celem było i jest przede wszystkim ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego wśród mieszkańców gminy – zaznacza burmistrz Olsztynka Robert Waraksa.
Początki nie były łatwe
Burmistrz Robert Waraksa przyznaje, że we wrześniu pojawiły się duże wyzwania, związane z rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
– Spłynęło sporo uwag i wniosków od mieszkańców, które dotyczyły między innymi zmiany godzin niektórych kursów czy lokalizacji nowych przystanków. Część udało się uwzględnić, nad pozostałymi jeszcze pracujemy – powiedział „Gazecie Wyborczej”.
Większe zmiany w przyszłym roku
Gmina zamierza wdrożyć także większe zmiany, również związane z postulatami mieszkańców – chce to zrobić od przyszłego roku.
Obecnie (od listopada) bilety jednorazowe stały się czasowymi, umożliwiając kontynuację podróży w przypadku przesiadki. Na terenie gminy Olsztynek (oraz w przypadku przejazdu przez gminę Grunwald) są ważne 60 minut od momentu zakupu, na terenie kilku gmin (na przykład Gietrzwałdu czy Purdy) będzie to 90 minut.
Olsztynek podąża śladem Dywit
To Dywity były prekursorem wprowadzenia zbiorowego transportu publicznego w regionie. Jak widać, z sukcesem. Teraz tą ścieżką podążają kolejne gminy, między innymi Stawiguda, Gietrzwałd, Jonkowo, Purda czy Biskupiec.
źródło: Gazeta Wyborcza