0
2.9 C
Olsztyn
wtorek, 16 grudnia, 2025
reklama

Nowe serwisy na TKO: Sport | Nekrologi

Na Warmii i Mazurach pojawi się Dino

WiadomościNa Warmii i Mazurach pojawi się Dino

Sieć Dino chce wybudować w Polsce trzy nowe centra dystrybucyjne, w tym jedno w województwie warmińsko-mazurskim. Łącznie firma chce zainwestować około 420 milionów złotych.

reklama

Dino rozwija sieć

Pod koniec września w Polsce funkcjonowało 2340 sklepów Dino – znacznie więcej w zachodniej części kraju niż we wschodniej. Sieć stawia na rozwój i obecnie planuje otworzyć trzy nowe centra dystrybucyjne w Polsce: w gminie Biała Piska w województwie warmińsko-mazurskim, w Janowie Lubelskim w województwie lubelskim oraz w Morawicy w województwie świętokrzyskim. W każde z nich zamierza zainwestować około 140 milionów złotych netto.

Centrum dystrybucyjne w Białej Piskiej ma zostać ukończone w 2025 roku.

reklama

Centra wesprą dalszą ekspansję sieci

W każdym z centrów znajdzie się chłodnia, mroźnia, magazyny z temperaturą kontrolowaną, magazyn suchy i część socjalno-biurowa oraz towarzysząca infrastruktura techniczna, drogi wewnętrzne, miejsca parkingowe, instalacja fotowoltaiczna o mocy 1 MW.

W każdym centrum powierzchnia magazynowa ma mieć około 45 tysięcy metrów kwadratowych. Budowę przeprowadzą specjalizujące się w takich inwestycjach spółki związane z Dino.

Firma wydała komunikat, w którym przekazała informacje o swoich planach.

Poinformowała w nim między innymi o tym, że centra dystrybucyjne mają obsługiwać dostawę towarów do wciąż rosnącej liczby sklepów sieci oraz wesprzeć dalszą ekspansję geograficzną spółki.

Ponad dwa tysiące sklepów

Obecnie w Polsce funkcjonuje 2340 sklepów Dino: od 0,4 placówki na 100 tysięcy mieszkańców na Podkarpaciu do 16,3 na 100 tysięcy mieszkańców w województwie lubuskim. Na Warmii i Mazurach na 100 tysięcy mieszkańców przypada średnio 4,8 sklepu.

W ciągu trzech pierwszych kwartałów tego roku Dino otworzyło w całej Polsce 184 nowe sklepy – w ostatnim 68.

Sieć jest zainteresowaniem dalszym rozwojem, w planach jest kilkunastoprocentowy wzrost całkowitej liczby sklepów w 2023 roku w stosunku do zeszłego roku.

Zyski wyższe od oczekiwanych

W trzecim kwartale bieżącego roku przepływy pieniężne w zakresie działalności inwestycyjnych wyniosły minus 270,1 miliona złotych – w porównaniu do zeszłego roku były niższe o 31,3 procent. Wynika to przede wszystkim z otwierania nowych marketów sieci. Ponadto trwała wówczas budowa kolejnego, bo już dziewiątego, centrum dystrybucyjnego w Bolewicku w województwie wielkopolskim.

Wydatki inwestycyjne (w ciągu trzech kwartałów 2023 roku) wyniosły 846 milionów złotych (w zeszłym roku – 1,12 miliarda złotych).

W trzecim kwartale zysk netto grupy Dino Polska to 424 miliony złotych (rok wcześniej – 339,4 miliona złotych). Warto zaznaczyć, że według założeń Konsensusu PAP Biznesu ten zysk miał wynieść 414,2 miliona złotych netto.

Oczekiwania analityków (szacowane na poziomie 545,8 miliona złotych) przerósł również (o 2,3 procent) zysk operacyjny EBIT, który wyniósł 558,5 miliona złotych (w zeszłym roku – 459,5 miliona złotych).

Podobnie wygląda sytuacja z wynikiem EBITDA. Konsensus PAP Biznes zakładał 635,6 miliona złotych, wynik grupy wyniósł 649,5 miliona złotych, zwiększając się rok do roku o 21,2 procent.

Wzrost sprzedaży i przychodów

Grupa Dino Polska podaje, że o 16 procent zwiększyły się wyniki sprzedażowe sieci.

Przychody wyniosły 6,875 miliarda złotych (wzrost o 28,1 procent rok do roku), przy założeniach analityków, że będzie to 6,853 miliarda złotych. Marża EBITDA wyniosła 9,45 procent (w trzecim kwartale 2022 roku było to 9,99 procent), a koszt własny sprzedaży w trzecim kwartale tego roku wyniósł 5,282 miliarda złotych (wzrost o 29,5 procent).

O 25,9 procent – do 989 milionów złotych – wzrosły koszty sprzedaży i marketingu.

Wzrosły także koszty ogólnego zarządu – do 47 milionów złotych (wzrost o 18,2 procent).

Przychody grupy Dino z trzech kwartałów były o 34,4 procent wyższe niż w tym samym okresie rok temu i wyniosły 18,97 miliarda złotych.

38,9 procent sprzedaży w trzecim kwartale 2023 roku i 40,3 procent w okresie dziewięciu miesięcy wyniosły świeże produkty, w tym mięso, drób i wędliny.

Pod koniec września bieżącego roku grupa Dino zanotowała dług netto w wysokości 911,5 miliona złotych, notując tym samym spadek o 490,3 miliona złotych w porównaniu do stanu na dzień 31 grudnia 2022 roku.

Grupa Dino Polska wypracowała w trzecim kwartale 2023 roku środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w wysokości 567,6 miliona złotych (rok wcześniej było to 460,9 miliona złotych).

Na przestrzeni trzech kwartałów 2023 roku spółka wygenerowała środki pieniężne netto w wysokości 1,4582 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 60,3 procent w porównaniu do zeszłego roku.

źródło: Eska

Przeczytaj także

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Włącz powiadomienia e-mail
Wyślij maila o
4 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Bransoletki męskie – jak je nosić i z czym łączyć?

Coraz więcej panów sięga po dodatki, które podkreślają ich styl i charakter.

7 pomysłów na prezent pod choinkę dla niej

Kup coś, co wywoła uśmiech i zainspiruje.

Migracja do Shopify krok po kroku – o czym powinieneś wiedzieć?

Ważne jest zachowanie odpowiedniej kolejności działań.

Czy używany iPhone 15 Pro to rozsądny wybór dla wymagających użytkowników?

Zakup smartfona z najwyższej półki nie zawsze musi oznaczać sięganie po fabrycznie nowy egzemplarz.

Jaki prezent na święta przygotować własnoręcznie?

Dlaczego warto postawić na upominki bożonarodzeniowe zrobione samodzielnie.

Jak przygotować gabinet stomatologiczny do codziennej pracy? Niezbędne materiały i akcesoria

Właściwe przygotowanie gabinetu stomatologicznego gwarantuje bezpieczeństwo i efektywność pracy.

Horyzonty Przyszłości: Prognoza Dominacji Technologii i Filamentów w Świecie Druku 3D

Technologia druku 3D dynamicznie przekształca się w pełnoprawny sektor przemysłowy i konsumencki.

Czym są opakowania typu display?

Displaye łączą funkcję ochronną z prezentacyjną.

Metody testowania wytrzymałości i odporności ubrań roboczych

Profesjonalna odzież robocza przechodzi szereg testów, aby zapewnić bezpieczeństwo i trwałość.
reklama
reklama