Już 77% polskich internautów kupuje online(1). Z roku na rok liczba e-konsumentów rośnie, a na zamawianie produktów i usług w sieci decydują się zarówno osoby młodsze, jak i starsze, a także zamieszkujące mniejsze i większe miejscowości1. Która grupa jest najbardziej aktywna zakupowo i co cieszy się największą popularnością mieszkańców dużych miast, liczących ponad 200 tysięcy mieszkańców?
Mieszkańcy większych czy mniejszych miejscowości – kto kupuje online częściej?
W naszym kraju niemal 29 milionów osób to użytkownicy sieci, a zakupy online robi 77% z nich, co daje liczbę ponad 22 milionów Polaków2. Najwięcej reprezentantów mają wśród nich duże miasta – ich mieszkańcy stanowią aż 32% wszystkich e-kupujących1. Na drugim miejscu w tym zestawieniu plasują się mieszkańcy mniejszych miejscowości (20-49 tysięcy i 50-199 tysięcy mieszkańców)1.
Najmniejszą aktywność zakupową w internecie wykazują natomiast osoby zamieszkujące wsie. Stanowią one 20% wszystkich kupujących1.
Jakie produkty mieszkańcy większych miast kupują najczęściej?
W Polsce zdecydowanie najczęściej kupowaną online kategorią produktów jest odzież, na którą decyduje się niemal ¾ e-konsumentów3. Podium uzupełniają obuwie oraz kosmetyki i perfumy, które cieszą się nieco mniejszą popularnością3.
Wybory mieszkańców dużych miast są w tym względzie bardzo podobne4. Najczęściej zamawiają oni w internecie odzież i obuwie4. Jednak w ich przypadku trzecią pod względem popularności kategorią produktów nie są kosmetyki i perfumy, ale książki, płyty i filmy, na których zakupy online decyduje się ponad połowa badanych4.
Co najmniej 40% mieszkańców dużych miast zamawia w sklepach internetowych również wspomniane kosmetyki4, a także:
- sprzęty RTV i AGD4;
- produkty farmaceutyczne4;
- odzież sportową4;
- produkty spożywcze4;
- meble i elementy wystroju wnętrz4.
Warto zauważyć, że osoby z dużych miejscowości częściej niż mieszkańcy mniejszych miast i wsi decydują się na rezerwowanie podróży online, a także zakupy multimediów, ubezpieczeń oraz produktów spożywczych4.
Visa Mobile, czyli sposób na płatności online
Zarówno dla mieszkańców mniejszych, jak i większych miejscowości przygotowano nowoczesną, wprowadzaną właśnie na rynek metodę płatności za zakupy przez internet. Nazywa się Visa Mobile, a celem jej twórców było stworzenie rozwiązania, które pozwoli na szybkie i łatwe finalizowanie transakcji5. Co warto wiedzieć o Visa Mobile?
Korzystając z Visa Mobile, użytkownik nie musi w procesie płatności wprowadzać danych karty płatniczej i haseł, a także przeklikiwać się przez wyskakujące okna oraz wypełniać wielu pól formularza. Czyni to cały proces płynnym, zapewniając dużą wygodę podczas zakupów. Dane karty płatniczej wprowadza się tylko raz – w procesie konfiguracji usługi (również na tym etapie użytkownik podaje inne informacje, jak numer telefonu czy adres e-mail)5.
Aby skorzystać z tego rozwiązania, należy uruchomić odpowiednią funkcję w mobilnej aplikacji bankowej albo pobrać samodzielną aplikację Visa Mobile (ze sklepu z aplikacjami dedykowanego konkretnemu systemowi operacyjnemu). Lista banków, które umożliwiają swoim klientom dostęp do tej usługi, znajduje się na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html (niektóre mogą wymagać aktualizacji aplikacji albo innych dodatkowych czynności)5.
Jak przeprowadzić płatność online z Visa Mobile? Po uruchomieniu i skonfigurowaniu usługi należy wybrać w bramce płatniczej sklepu ikonę z tym rozwiązaniem, a następnie wpisać w wolne pole swój numer telefonu oraz zatwierdzić płatność w aplikacji na smartfonie. Warto dodać, że każda płatność za zakupy w sieci z Visa Mobile jest zabezpieczana przez Visa5.
Artykuł powstał na zlecenie Visa Europe Limited.
Bibliografia:
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 10
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 9
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 144
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 149-150
- VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 16.08.2022