V Liceum Ogólnokształcące im. Wspólnej Europy w Olsztynie może poszczycić się nie tylko wyjątkowymi absolwentami i doskonałą kadrą nauczycielską, ale teraz także dwoma nowoczesnymi pracowniami biologii i chemii. Szkoła przez lata zasilała liczne kierunki medyczne i przyrodnicze oraz zdobyła wyróżnienia w konkursie Chiron 2017 i 2019 za wysoki potencjał edukacyjny w dziedzinie nauk medycznych.
Współpraca międzynarodowa i wsparcie lokalne
Inspiracją do powstania pracowni była wizyta studyjna w Chateauroux we Francji, partnerskim mieście Olsztyna. Tam nawiązano współpracę z Lycee Pierre et Marie Curie, gdzie większość przedmiotów przyrodniczych realizowanych jest w profesjonalnych pracowniach. Współpracując z lokalnymi partnerami, jak samorząd Olsztyna, spółka Przemysłówka oraz Uniwersytet Warmińsko-Mazurski udało się stworzyć dwie nowoczesne pracownie.
Pracownie dla szerokiej grupy odbiorców
Nowoczesne pracownie biologiczne i chemiczne, które powstały w V Liceum Ogólnokształcącym im. Wspólnej Europy, mają służyć nie tylko uczniom tej szkoły, ale także młodszym dzieciom. Przedszkolaki oraz uczniowie szkół podstawowych będą mogli odwiedzać te pracownie, aby poznać tajniki biologii i chemii w sposób atrakcyjny, angażujący i nietypowy.
W nowoczesnych pracowniach biologicznych i chemicznych dzieci będą miały okazję uczyć się poprzez praktyczne doświadczenia, eksperymenty oraz obserwacje. Wykorzystanie innowacyjnych metod nauczania pomoże im zrozumieć złożone procesy biologiczne i chemiczne w sposób przystępny i przyjemny.
Aby zorganizować warsztaty i zajęcia w nowoczesnych pracowniach dla młodszych uczniów, V Liceum Ogólnokształcące im. Wspólnej Europy planuje nawiązać współpracę z przedszkolami i szkołami podstawowymi z Olsztyna.
Ogród hortiterapii dla wsparcia zdrowia uczniów
Inną innowacją wprowadzoną w szkole jest ogród hortiterapii, który ma poprawiać zdrowie psychiczne i fizyczne uczniów, a także relacje międzyludzkie poprzez zajęcia w ogrodzie i kontakt z roślinami. Ogród ma być miejscem przyjaznym uczniom z problemami koncentracji, potrzebującym wyciszenia lub ćwiczeń małej motoryki.
Zebrane z ogrodu plony posłużą uczniom jako zdrowe drugie śniadanie, ale także zostaną wykorzystane do analiz biologicznych i chemicznych w nowoczesnych pracowniach.
Przedstawiciele szkoły planują również odzyskiwanie wód deszczowych do pielęgnacji ogrodu, co jest kolejnym krokiem w kierunku zrównoważonego rozwoju placówki.
źródło: UM Olsztyn
Niasmowite przedsięwzięcie z stornu V lo
Pani Basia i tak najlepsza