Podróżni cieszą się już udogodnieniami związanymi z odnowionym peronem nr 4 na stacji Olsztyn Główny, który umożliwia łatwiejsze wsiadanie do pociągów. Prace modernizacyjne stacji, obejmujące pozostałe perony, przejście podziemne i układ torowy są kontynuowane. Projekt realizowany jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki wsparciu finansowemu z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia w wysokości około 400 mln zł.
Dogodne rozwiązania na odnowionym peronie
Peron nr 4 na stacji Olsztyn Główny zachęca do podróży pociągami, m.in. w stronę Trójmiasta, Białegostoku, Warszawy czy Poznania. Wyższa konstrukcja z antypoślizgową powierzchnią ułatwia dostęp do wagonów. W ramach prac konserwatorskich odnowiono wiatę — oczyszczono i pomalowano stalowe filary, a także odbudowano drewniane zadaszenie, które chroni podróżnych przed złymi warunkami pogodowymi. Na peronie znalazły się ławki, nowe znaki oraz gabloty z rozkładami jazdy i ważnymi informacjami. Dostęp do peronu jest możliwy tymczasowym, bezpiecznym przejściem.
Poprawa dostępności stacji i przystanków
Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę kolejową. Jak przyznaje, inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego znacząco poprawiają dostępność stacji i przystanków dla podróżnych. Nieustannie zwalczane jest wykluczenie komunikacyjne. Wiceminister zaznacza, że Olsztyn Główny stanie się miejscem, z którego każdy pasażer będzie mógł wygodnie korzystać z pociągów — podobnie jak w Lublinie, Szczecinie, Dęblinie, Rzeszowie czy Gdańsku.
Skuteczne wykorzystanie funduszy unijnych
Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zaznacza, że inwestycje są realizowane dzięki funduszom unijnym, takim jak Program Operacyjny Polska Wschodnia. Pociągi z Olsztyna do Szczytna, Ełku, Działdowa i Iławy już teraz kursują szybciej i wygodniej, a wkrótce zostanie uruchomione połączenie do Braniewa.
Postęp prac
Przebudowywane jest przejście podziemne od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej, gdzie 6 z 10 segmentów tunelu zostało już wykonanych. Planowane 140-metrowe przejście będzie szersze i wyższe, a dzięki zastosowaniu wind oraz schodów ruchomych, zapewni wygodny dostęp na perony dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Mieszkańcy osiedla Zatorze zyskają również bezpośredni dostęp do stacji.
Zainstalowano już ponad 17 km torów (z 28 km) i 78 rozjazdów (ze 116) wraz z systemami sterowania ruchem kolejowym oraz siecią trakcyjną. Wykonawca przystąpił do kolejnego etapu prac, obejmującego m.in. rozbiórkę pozostałej części peronu nr 3, połowy peronu nr 2 oraz torów nr 1 i 3, co pozwoli na budowę kolejnych segmentów przejścia pod torami oraz konstrukcję nowych torów i peronów.
Modernizacja zapewniająca komfort podróżnym
Mimo szerokiego zakresu robót, podróżni mają zapewniony dostęp do pociągów. Informacje o dojściu umieszczone są na znakach i tablicach. Zmodernizowana stacja zaoferuje podróżnym komfort obsługi, w tym ułatwiony dostęp na perony dzięki windom i schodom ruchomym. Osoby niewidome i słabowidzące skorzystają ze ścieżek naprowadzających oraz oznaczeń w języku Braille’a. Wyświetlacze i nowe nagłośnienie zapewnią lepszą informację dla pasażerów.
Planowane zakończenie przebudowy stacji Olsztyn Główny przewidziano na 2024 rok.
źródło: PKP PLK
Powiem szczerze, że bardzo brzydki, osobiście nie lubię nowoczesności w architekturze budydynkow. Wolę styl nawiazujacy do czasow minionych.