PKP SA poinformowały, że z powodu konieczności wykonania dodatkowych prac nowy planowany termin otwarcia Dworca Głównego PKP w Olsztynie to początek 2024 roku. Wykonawca przebudowy dworca zakończył prace związane z rozbiórką dotychczasowego dworca Olsztyn Główny, a kontynuowane są prace związane z wykonaniem płyty fundamentowej, a także ścian i słupów przyszłego dworca na poziomie –1.
Opóźnienia w budowie nowego dworca PKP w Olsztynie
Przyczyną opóźnienia inwestycji była konieczność wykonania prac dodatkowych, polegających m.in. na usunięciu odkrytych podczas rozbiórki elementów wykonanych z azbestu, a także konieczność koordynacji prac, polegających na rozbiórce części dworca, przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu w obrębie stacji Olsztyn Główny. Ponadto nie bez znaczenia dla realizacji kontraktu były również perturbacje na rynku budowlanym związane z wybuchem wojny w Ukrainie.
Program Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 a rozwój transportu kolejowego
Nowy Dworzec Kolejowy Olsztyn Główny to inwestycja realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Obiekt ma na celu wyeksponowanie nowoczesnego w formie i bryle budynku dworca oraz stworzenie reprezentacyjnej przestrzeni wejściowej przed nim, w formie placu miejskiego z dobrym połączeniem z innymi środkami transportu. Ważnym aspektem inwestycji jest budowa nowego tunelu pod dworcem i peronami, który pozwoli połączyć dwie części miasta, dotychczas rozdzielone torami.
Nowy Dworzec Olsztyn Główny zostanie wzniesiony na planie trapezu, a na elewacji frontowej znajdą się wielkoformatowy zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z dotychczasowego dworca neon „Dworzec Kolejowy”. Od strony peronów na elewacji zostanie umieszczony napis z logotypem PKP i nazwą dworca. Długość elewacji od strony peronów wyniesie ok. 73 m, natomiast szerokość pod dachem – blisko 29 m. W najwyższym punkcie dachu budynek będzie miał około 12 m wysokości.
Nowy dworzec Olsztyn Główny – wizytówka miasta i regionu
Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to inwestycja, która pozytywnie wpłynie na infrastrukturę transportową regionu. Jest to jeden z największych projektów PKP SA, realizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Według szacunków koszt całej inwestycji wyniesie 70,97 mln zł brutto.
Realizację inwestycji powierzono firmie Torpol SA, która odpowiada za prace budowlane. Natomiast dokumentację projektową opracowała renomowana pracownia architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy.
Cechy i funkcjonalność nowego dworca
Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to odpowiedź na potrzeby rozwijającego się regionu. Projekt zakłada stworzenie nowoczesnej przestrzeni, która pozwoli na wygodną i sprawną obsługę podróżnych. Nowy dworzec ma być bardziej funkcjonalny i przyjazny dla pasażerów, a jednocześnie przyczynić się do podniesienia jakości usług transportowych w regionie.
Zgodnie z planami, nowy dworzec Olsztyn Główny ma być wyposażony w nowoczesne systemy informacyjne, które umożliwią łatwiejsze i szybsze poruszanie się po stacji oraz zapewnią pasażerom łatwy dostęp do informacji o kursach i rozkładach jazdy pociągów. W ramach inwestycji przewidziano również budowę nowych peronów oraz modernizację istniejącej infrastruktury.
Realizacja inwestycji jest ważnym krokiem w rozwoju transportu kolejowego w regionie i pozwoli na poprawę warunków podróżowania dla pasażerów. Nowy dworzec Olsztyn Główny ma być także istotnym elementem w rozwoju turystyki w regionie, przyczyniając się do zwiększenia atrakcyjności miasta i regionu.
źródło: PAP
Brak możliwości oceniania komentarzy świadczy o początkach totalitaryzmu w przestrzeni publicznej i ograniczaniu wolności, w tym swobód obywatelskich.
Połączenie dworca kolejowego i autobusowego to był jednak b. dobry pomysł. Mimo że komunistyczny.