1 C
Olsztyn
piątek, 22 listopada, 2024
reklama

Startuje budowa nowego dworca Olsztyn Główny! Właśnie podpisano umowę. Oto szczegóły inwestycji

WiadomościStartuje budowa nowego dworca Olsztyn Główny! Właśnie podpisano umowę. Oto szczegóły inwestycji

Modernistyczna bryła na planie trapezu, przeszklone elewacje, funkcjonalność i ekologia – to główne atuty nowego dworca Olsztyn Główny. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych.

Już w drugiej połowie 2023 roku podróżni skorzystają z nowego dworca Olsztyn Główny. Powstanie on w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Będzie to czwarty w kolejności Dworzec Główny w Olsztynie. Pierwszy wybudowano w 1872 roku, drugi po 1945 roku, na skutek odbudowy pierwszego, natomiast trzeci w latach 1969-1971. Budowa nowego obiektu ma na celu wyeksponowanie nowoczesnego w formie i bryle budynku dworca oraz stworzenie reprezentacyjnej przestrzeni wejściowej przed nim, w formie placu miejskiego z dobrym połączeniem z innymi środkami transportu. Niezwykle ważnym aspektem inwestycji jest budowa nowego tunelu pod dworcem i peronami, który pozwoli połączyć, dotychczas rozdzielone torami, dwie części miasta.

Nowy dworzec Olsztyn Główny, wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą będzie reprezentacyjny, ale przede wszystkim oryginalny. Na elewacji frontowej znajdą się wielkoformatowy zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z dotychczasowego dworca neon „Dworzec Kolejowy”. Z kolei od strony peronów na elewacji zostanie umieszczony napis z logotypem PKP i nazwą dworca. Długość elewacji od strony peronów wyniesie ok. 73 m, natomiast szerokość pod dachem – około 29 m. W najwyższym punkcie dachu budynek będzie miał około 12 m wysokości. Od strony torów zaprojektowano połączenie bryły z wiatą peronu 1., która nawiąże stylem do dworca. Modernistyczna bryła zostanie przykryta dynamicznym, wystającym poza jej obrys dachem. Wyglądem w zamyśle architektów ma on przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur.

Nowy dworzec to również funkcjonalna przestrzeń. Budynek będzie składał się z trzech kondygnacji – jednej podziemnej i dwóch nadziemnych. Pierwszą z nich rozdzieli funkcjonalnie przejście prowadzące  na perony i dalej w kierunku dzielnicy Zatorze. Po jego zachodniej stronie zlokalizowane będą lokale komercyjne, natomiast po wschodniej przestrzeń obsługi podróżnych, urządzona w nowoczesny sposób, zajmująca łącznie dwie kondygnacje połączone ze sobą ciągami komunikacyjnymi w formie schodów tradycyjnych i ruchomych oraz wind. W podziemiu zaprojektowano kasy biletowe, toalety oraz strefę podróżnego, natomiast na parterze – reprezentacyjny hol z dostępem do poczekalni, strefy dla rodziców z dziećmi oraz lokali komercyjnych. W samym holu z dużym dostępem światła, który zapewni przeszklona elewacja, znajdą się ergonomiczne ławki dla podróżnych, kosze, gabloty na rozkład jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego wnętrzu znajdzie się również przeniesiona z dotychczasowego dworca mozaika oraz tablica z historią dworca. Drugą kondygnację naziemną zajmą pomieszczenie biurowe.

– Inwestycja w Olsztynie polegająca na budowie nowego dworca to dowód na to, jak pozytywnie zmienia się kolej w ostatnich latach. Dzięki niej podróżni zyskają nowoczesny, bezpieczny i komfortowy obiekt, który dodatkowo będzie posiadał wiele rozwiązań proekologicznych, w tym przeszło tysiąc modułów fotowoltaicznych na dachu budynku służących do produkcji „zielonej energii”. Cieszą również ciekawie zaprojektowana przestrzeń obsługi podróżnych, plac przed dworcem i przejście podziemne łączące dwie części Olsztyna. Jestem przekonany, że po zakończonej inwestycji mieszkańcy będą dumni z nowego Olsztyna Głównego – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Rozpoczęcie budowy dworca w Olsztynie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy stolicy województwa warmińsko-mazurskiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że nowoczesny budynek dworca stanie się wizytówką Olsztyna oraz ułatwi pasażerom i turystom podróżowanie po województwie. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Środki krajowe i Fundusze Europejskie z Programu Polska Wschodnia sfinansują budowę nowego dworca Olsztyn Główny. Dzięki inwestycji podróżni będą mogli korzystać z nowoczesnego, bardziej funkcjonalnego i dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami obiektu – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. – Wraz ze stacją – również finansowaną przez nasz program, dworzec tworzy największy węzeł kolejowy w regionie. Całkowita przebudowa węzła znakomicie usprawni już i tak intensywny ruch zarówno pasażerski, jak i towarowy. Będzie to duża poprawa warunków prowadzenia biznesu i impuls dla rozwoju gospodarki całej Polski Wschodniej – dodaje sekretarz stanu.

– Budowa nowego dworca kolejowego Olsztyn Główny to największa w województwie warmińsko-mazurskim inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej mieszkańcy i turyści zyskają supernowoczesny, proekologiczny dworzec o oryginalnym wyglądzie i bryle, z prawdziwym placem miejskim łączącym funkcje komunikacyjną i rekreacyjną. Jestem przekonany, że dworzec w nowej odsłonie stanie wizytówką Olsztyna i doskonale wkomponuje się w tkankę miejską – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

– Zgodnie z unijną Strategią Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności kolej stanie się ważną osią nowoczesnego i inteligentnego systemu sieci transportowej. W te założenia wpisuje się długo oczekiwana modernizacja dworca kolejowego w Olsztynie. Wierzymy, że pobudzeniu pasażerskiego transportu kolejowego przysłużą się także inwestycje z budżetu Unii Europejskiej w uatrakcyjnienie dworców kolejowych, ponieważ pasażerowie chętniej korzystają z takich dworców kolejowych, które zapewniają wysoki poziom jakości obsługi. Konieczne jest również zapewnienie ułatwionego i bezpiecznego dostępu do infrastruktury dla osób z niepełnosprawnością oraz o ograniczonej mobilności. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej fundusze unijne wsparły już modernizację ponad 80 dworców kolejowych, a prace na kolejnych czekają na rozpoczęcie. Łączna kwota środków unijnych przeznaczonych na modernizację dworców kolejowych w Polsce to 1,3 miliarda złotych. Jest to kolejny krok do tego, aby transport publiczny stał się bardziej dostępny, funkcjonalny i przyjazny dla środowiska – mówi Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

– Cieszę się, że dzięki środkom z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia nowy dworzec Olsztyn Główny dołączy jako kolejny punkt na mapie inwestycji kolejowych Polski Wschodniej. Podpisanie umowy na budowę dzisiaj, a już w połowie przyszłego roku nowy, współczesny, bardziej ekologiczny i przyjazny podróżnym o różnych potrzebach obiekt. Województwo warmińsko-mazurskie zyska dodatkowy atut, który docenią podróżujący, w tym liczni turyści – mówi Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Nowy Olsztyn Główny będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także dla osób starszych, z ciężkim bagażem czy wózkiem dziecięcym i całkowicie pozbawiony barier architektonicznych. Na dworcu pojawi się szereg usprawnień takich jak ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, obniżone okienka kasowe, mapy dotykowe dworca, a także urządzenia wzmacniające dźwięk w aparatach słuchowych. Poza tym w budynku zostaną zamontowane windy, a w sąsiedztwie ciągu pieszego prowadzącego na perony pojawi się pochylnia z podgrzewaną zimą nawierzchnią.

Nowy Olsztyn Główny, zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze, będzie wykorzystywał odnawialne źródła energii oraz inne rozwiązania proekologiczne. Na dachu budynku zaprojektowano największą spośród wszystkich dworców kolejowych w Polsce instalację fotowoltaiczną, składającą się łącznie z 1322 modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy minimalnej 111 kWp. To przeszło czterokrotnie większa moc paneli niż w dotychczas największej instalacji fotowoltaicznej na dworcu w Białymstoku. W samym budynku zostanie zamontowana wentylacja z odzyskiem ciepła oraz energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED, a także system BMS (Building Management System) zarządzający instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizujący zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody.

Olbrzymią metamorfozę przejdzie również przestrzeń przed dworcem. Zaprojektowano ją jako reprezentacyjny plac miejski przecięty wizualnie ciągami pieszymi z pochylniami i schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego, które przechodzi pod dworcem i łączy się z poziomem -1 budynku, gdzie zlokalizowano powierzchnie obsługi podróżnych oraz usługowe.  Po jego zachodniej stronie zaprojektowano parking naziemny posiadający łącznie 58 miejsc postojowych, w tym 43 miejsca dla samochodów osobowych, cztery dla osób z niepełnosprawnościami, dwa do ładowania pojazdów elektrycznych, a także strefę kiss&ride oraz dostaw, postój taxi i zatoczkę autobusową. Po wschodniej stronie placu znajdzie się trójkątna wiata rowerowa z 80 miejscami parkingowymi dla jednośladów, do której będzie prowadzić nowy fragment ścieżki rowerowej. Centralna część placu to jednak nie tylko zejście w kierunku tunelu, ale również przestrzeń rekreacyjna, z powierzchniami zielonymi zlokalizowanymi na trójkątnych wyspach. Zostaną tam zasadzone nowe rośliny, w tym drzewa. Planuje się, że przestrzeń bioaktywna na placu zajmie przeszło 1300 m kw. Na obrzeżu wysp zaprojektowano drewniane siedziska. W godzinach wieczornych nowa aranżacja placu zostanie podkreślona przez iluminację nocną, czyli latarnie oraz oświetlenie dekoracyjne w postaci linii świetlnych i opraw punktowych podkreślających elementy małej architektury oraz zieleń. Plac przed dworcem zaprojektowano bardzo funkcjonalnie, gdyż połączy w sobie funkcje rekreacyjną z czysto użytkową.

Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 70,97 mln złotych brutto. Wykonawcą robót budowlanych jest Torpol S.A., natomiast dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy.  Planowany termin otwarcia nowego dworca dla podróżnych to druga połowa 2023 roku.

źródło: PKP SA

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

6 KOMENTARZY

6 komentarzy
Najlepsze
Najnowsze Najstarsze
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
ala
28 stycznia 2022 16:32

Stary dworzec był jednak bardziej funkcjonalny. Tyle że okropnie zapuszczony i niedoinwestowany przez lata.

a gdzie tam
28 stycznia 2022 15:40

jest taka zieleń? Drzewa? Mówię o tych wzdłuż drogi i linii tramwajowej

Polecane