Poinformuj nas: alarm@tko.pl

reklama
piątek, 23 Sierpień, 2019
24 C
Olsztyn

Poinformuj nas: alarm@tko.pl

reklama

Warte uwagi

Olsztyński klub dowiezie was na imprezę… limuzyną

O olsztyńskiej starówce zrobiło się głośno! Kasia, Zosia, Marcin, czy Michał. Nikt nie zna imienia nowej gwiazdy... … bo nową gwiazdą może być każdy. Dzięki...

Zadbaj o słuch z olsztyńską firmą Auris

Z naukowego punktu widzenia jest to zmysł umożliwiający nam odbieranie fal dźwiękowych. Ułatwia nam komunikację, ułatwia poznanie otoczenia. Pozwala usłyszeć nadjeżdżające auto na ulicy,...

Legalna marihuana? Wywiad z właścicielem olsztyńskiego sklepu z konopiami CBD

Konopne Chmury to sklep internetowy, który działa na terenie Olsztyna sprzedając susz konopny z substancją CBD. W przeciwieństwie do THC, CBD nie jest substancją...

sierpień, 2019

31SIE19:0023:30Latino Dance PartyNowy AnderGrant, ul.Kołobrzeska 32

Pokaż więcej wydarzeń

Architekci piszą list otwarty. W interesie mieszkańców Olsztyna jest modernizacja istniejącego dworca

reklama

Dostaliśmy od Stowarzyszenia Architektów Polskich Oddział w Olsztynie list otwarty do mieszkańców Olsztyna. Publikujemy go w całości poniżej. 

Szanowni Mieszkańcy Olsztyna!

„Kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości, nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani prawa do przyszłości”
Marszałek Józef Piłsudski

reklama

Jaki powinien być dworzec Olsztyn Główny?
Na pewno nie taki, na którym jest szaro, brudno, ponuro i nawet neony zgasły… Na pewno nie taki, na którym podróżni zdają się być intruzami lub tylko uciążliwym dodatkiem tworzącym dodatkowy ruch w centrum handlowym.

My też nie chcemy takiego Dworca!!!!
W interesie nas – mieszkańców Olsztyna – jest modernizacja istniejącego już w tym miejscu centrum przesiadkowego – Centrum Obsługi Podróżnych korzystających z kilku rodzajów transportu publicznego: pociągów (różnych spółek PKP, kolei samorządowych, z czasem prywatnych przewoźników), autobusów dalekobieżnych, podmiejskich busów, tramwajów, miejskich autobusów, taksówek, miejskiego roweru oraz prywatnych samochodów i prywatnych rowerów, a także ruchu pieszego. Oczywistą potrzebą jest podniesienie standardu i estetyki tego miejsca. Dostosowanie go do potrzeb osób niepełnosprawnych, rodzin, osób starszych.
Ładny, wygodny i zadbany dworzec kolejowo-autobusowy będzie wizytówką naszego miasta. Na taki dworzec zasługujemy i taki, bez niszczenia istniejącego, możemy mieć.
Planowane w tym miejscu centrum handlowe powinno być tylko dodatkiem i działać niezależnie OBOK zintegrowanego dworca. Nie można dopuścić, aby kolejne centrum handlowe zdominowało funkcje tego budynku, zmuszając podróżnych przesiadających się z pociągu na autobus, do poszukiwania stacji, kas, informacji wtłoczonych między sklepami. Centrum przesiadkowe musi działać sprawnie, niezależnie od ewentualnego centrum handlowego, również po godzinach zamknięcia centrum i w dni, w tym niedziele, wolne od handlu.

Jak to osiągnąć?
Czy otrzymamy wygodny dworzec poprzez wpuszczenie buldożerów i „totalną demolkę”?
Jako architekci, środowisko mające na co dzień do czynienia z projektowaniem inwestycji, uważamy, że trzeba wykorzystać potencjał istniejącej modernistycznej bryły, potencjał obiektu bardzo dobrze kiedyś zaprojektowanego, o doskonałej funkcji, posiadającego bardzo wysokie wartości kulturowe, będącego w dobrym stanie technicznym. Obiektu bardzo, niestety, obecnie zaniedbanego.

W tej chwili nikt nam nie odpowie co Olsztynianie otrzymają w zamian za wyburzony dworzec. Nikt nie wie dokładnie co jest tutaj planowane.
Mami się nas mirażami nowego pięknego obiektu, posiadając niewielkie jak na taką inwestycję fundusze i nie przedstawiając jakiejkolwiek, nawet szkicowej, koncepcji budynku. Z kolei funkcja dworca autobusowego jest spychana do podziemi centrum handlowego na dalekich peryferiach inwestycji. Grozi nam utrata funkcji węzła zintegrowanego, obniżenie rangi i funkcjonalności dworca, zdominowanie go przez funkcję handlową.
Nie można mieszkańców Olsztyna narażać na takie „eksperymenty”. Nie leży to w interesie publicznym.

Dlaczego wystąpiliśmy z wnioskiem o wpisanie dworca Olsztyn Główny do rejestru zabytków?
Wpis do rejestru zabytków jest obecnie jedyną skuteczną formą ochrony obiektu. Wpisanie kompleksu dworcowego na „Listę obiektów stanowiących dziedzictwo kulturowe powojennego Olsztyna” prowadzoną przez SARP czy też wpisanie budynku dworca kolejowego Olsztyn Główny jako podlegającego „ochronie obiektów stanowiących dobro kultury współczesnej” w Zintegrowanym Programie Rozwoju Przestrzennego Śródmieścia Olsztyna przyjętym 24 czerwca 2015 roku przez Radę Miasta Olsztyna, niestety okazało się zbyt słabą jego ochroną. I to było przyczyną wspólnego z Forum Rozwoju Olsztyna i Stowarzyszeniem Konserwatorów Zabytków wystąpienia o wpis dworca do rejestru zabytków.

Dlaczego warto chronić Dworzec?
Podstawowa funkcja i charakter dworca nie zmieniła się do dzisiaj i budynek ma możliwość nadal bardzo dobrze funkcjonować po przeprowadzeniu kompleksowej modernizacji (wprowadzenie windy, schodów ruchomych, wygodnej poczekalni, zaplanowanej przestrzeni handlowo-usługowej, zadaszonej kładki na Zatorze będącej jednocześnie dojściem na perony itp.).
Dworzec Olsztyn Główny jest obiektem szczególnym w skali całego kraju – jest jedynym w całości zaprojektowanym i zrealizowanym kompleksem kolejowo–autobusowym i, jak na razie, poza Warszawą, jedynym tak dobrze zachowanym modernistycznym dworcem.
Budynek stanowi świadectwo historyczne okresu rozwoju Olsztyna z lat 60-tych i 70-tych XX wieku, kiedy to nastąpił nagły wzrost liczby mieszkańców (z 70 tys. do ok. 133 tys.), rozwój przemysłu, (powstały zakłady OZOS, OZGraf), rozwój kultury, sportu (Hala Urania) oraz powstanie dużych nowych osiedli mieszkaniowych. Zespół dworcowy został zaprojektowany jako część planów rozwoju miasta i od początku był jednym z głównych elementów rozwoju Olsztyna. Nie możemy stracić kolejnego, jednego już z ostatnich, wartościowych budynków powstałych w tamtym okresie, gdyż w przeciwnym przypadku pozostaną nam jedynie osiedla oklejonych styropianem bloków z wielkiej płyty.
Zespół dworcowy tworzy historyczny zespół budowlany, zaprojektowany od początku przez architekta Zygmunta Kłopockiego w konwencji modernizmu i stanowiący całość kompozycyjno-funkcjonalną.

Nie dziwi nas obawa przed wpisaniem Dworca Głównego do rejestru zabytków, jak również brak zrozumienia dla idei jego zachowania. Historia pokazuje, że nie zawsze umiemy docenić dorobek wcześniejszych pokoleń. Był na przykład czas, kiedy burzono niepowtarzalne budynki secesyjne… Mało kto wie, że swego czasu rozbiórce miał ulec symbol naszego miasta – Wysoka Brama (Brama Górna), jako budowla bezużyteczna. Tylko dzięki uporowi jednostek udało się ocalić wiele z wartościowych obiektów. Tym razem to my możemy przysłużyć się przyszłym pokoleniom. Na pewno zostanie to docenione w przyszłości, tak jak dziś cieszymy się z funkcjonujących: kamienicy Naujacka czy Tartaku Raphaelsonów. Właściwie dokonany wpis do rejestru zabytków nie przekreśla możliwości modernizacji i rewitalizacji obiektu.

Jak może wyglądać dworzec Olsztyn Główny i jego okolice?
Wielokrotnie publikowane były artykuły i przygotowane przez Forum Rozwoju Olsztyna wizualizacje pokazujące, jak mógłby wyglądać dworzec Olsztyn Główny, gdyby przeprowadzić jego gruntowny remont z modernizacją. Wizualizacje te można obejrzeć na stronie internetowej dworzec.fro.olsztyn.pl.
Olsztyn zasługuje na to by, wzorem Warszawy chroniącej to co już istnieje, otrzymał dworzec nowoczesny, godny rangi naszego miasta i odpowiadający aspiracjom jego mieszkańców.
Miasta, z którego wszyscy będziemy dumni!

maj 2019 r.
Zarząd Stowarzyszenia Architektów Polskich
Oddział w Olsztynie

Więcej:

Tak mógłby wyglądać dworzec w Olsztynie. Lepszy remont niż budowa nowego? [FOTO]

reklama
reklama

22 KOMENTARZE

  1. Tak jest, zburzyć komunę , wybudować chińczyka jak tunel pod Artyleryjską przy Dworcu Zachodnim. Windy od nowości nie działają, schody się kruszą , obrzygane i osiusiane ściany. Pobieżne sprzątanie raz na 2-3 miesiące. Brud i smród jak w publicznej toy-toyce.

  2. Trzeba być thebilem albo imbecylem żeby brać w ciemno to co proponuje pkp do spółki z retail provident. Pierwsi dają bardzo małe środki które nie starczą na porządny kurnik a drudzy marzą tylko żeby wydoić najemców w swojej badziewnej galerii, Retail już pokazał o co mu chodzi doprowadzając do upadku PKS Olsztyn, chociaż gwarantował utrzymanie firmy i dalszy rozwój. Czy naprawdę jesteśmy godni jako miasto wojewódzkie tylko na jakiś „dworczyk” godny Działdowa albo innej Mławy?? I żadną tajemnicą nie jest że obecnie stawiane nowe dworce to tandeta zrobiona z najtańszych materiałów która za pięć lat będzie przeciekać i śmierdzieć gorzej niż szambo. Nie rozumiem jak możecie popierać coś czego nie ma jeszcze nawet w żadnych papierach ani projektach. Takich baranów jak wy można nabijać non stop na kasę wysyłając wam np. paczki z gównem , dla was wystarczy ładny opis zawartości a i tak nie odróżnicie opisu od prawdziwej zawartości.

    4
    1
  3. ARCHITEKCI MAJO W PELNI RACIE.POPIERAM ICH WSTU PROCENTACH JAKO RODOWITY OLSZTYNIANIN ROCZNIK 64.JAK BEDZIE WYGLODAL JAK NA TYCH FOTKACH TO BEDZIE NAPRAWDE PIEKNIE.OSOBISCIE PAMIETAM JESZCZE DWORZEC DREWNIANY TO DOPIERO BYLA UPIORNA DUSZNA BUDA.

    4
    1
  4. Wycierają sobie gębę Piłsudskim? Masakra….wyburzyć go w cholerę a jak komuś tak bardzo zależy to niech sobie przyjdzie po wyburzeniu i weźmie sobie pare cegieł do domu na pamiątkę…

    3
    6
    • Nie chodzi o pamiątki. Chodzi o to, że tu mamy jakieś konkrety. co będziemy mieli po zburzeniu, nie wie nikt. Nie oszukujmy się. Nie jesteśmy metropolią,nie jesteśmy miastem turystycznym, nie jesteśmy znaczącym węzłem kolejowym. Po wyburzeniu nie będziemy mieć żadnego wpływu na kształt nowego dworca. Pobudują nam kolejny dom handlowy z funkcją dworca, albo mały kurnik na miarę wyłącznie potrzeb PKP, a nie naszych marzeń czy aspiracji.

  5. Parking podziemny czy raczej basen tam proponują? Przecież największym problemem tego dworca jest wilgoć i to że tunele prowadzące do peronów są ciągle zalewane. Kolejny problem to ogrzewanie dworca zimą. Wysokie sufity i duża powierzchnia hali dworca oznaczają zimno. No ale przecież zimą musi być zimno. Następna sprawa to kasy biletowe które nie zaprzeczam są potrzebne ale nie w takiej ilości skoro zazwyczaj działają 2 lub 3 a jak człowiek będzie chciał się czegoś dowiedzieć w tej klasie to i tak będzie z tym problem. W dzisiejszych czasach większość ludzi kupuje bilety przez internet bo jest zwyczajnie taniej i wygodniej. Dziwi mnie strach przed połączeniem dworca z centrum handlowym ponieważ sam korzystałem z dworców w Poznaniu i Krakowie i jakoś nie zabłądziłem a i mogłem też coś przekąsić w ciepłym dobrze pachnącym miejscu.

    1
    3
  6. Ten projekt jest słaby. Nowe to nowe. Czy to dom czy dworzec czy cokolwiek – nowe materiały, nowe technologie, świat idzie do przodu. Owszem, należy szanować zabytki i dziedzictwo kulturowe, ale kurna zabytki. To jest dworzec, a nie żaden pomnik, czy kościół zabytkowy. Żadnej wartości historycznej to nie ma, jest brzydki, zniszczone i tragiczne. Czy ci cali architekci wezmą odpowiedzialność jak przepadnie kasa na budowę nowego i zostaniemy z tą ruiną na kolejne lata?

    6
    7
  7. Zapomnieli dodać, że jak wpiszą dworzec do rejestru zabytków to PKP nie da pieniędzy na tą „ambitną” przebudowę rodem PRL.

    5
    3
    • PKP twierdzi że nie ma problemu. Remont obecnego jest wpisany nawet opcjonalnie w SIWZ dla projektanta. Co więcej – samo PKP przyznaje że będzie taniej.

  8. Ja przepraszam, ale ktoś powinien się mocno walnąć w głowę. Ten dworzec nawet po renowacji będzie brzydki i śmierdzący.

    10
    7
  9. No nie wierzę, następna grupa oszołomów ?? Ludzie co z wami ? Szkoły musieliście pobierać w słusznie minionym systemie, skoro podoba się Wam ta architektura… Żal mi tego miasta i jego mieszkańców.

    8
    4

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Co? Gdzie? Kiedy?

sierpień, 2019

22SIE(SIE 22)17:00Olsztyński Festiwal Teatrów Ulicznych 2019Olsztyn Stare Miasto

23SIE12:00Otwarcie Shisha Baru Na Plaży MiejskiejShisha Bar Plaża Miejska, Kapitańska 7

23SIE(SIE 23)15:00III Olsztyński Festiwal Piw Rzemieślniczych

23SIE(SIE 23)15:00Food Truck Beer Zone 3

23SIE18:00Praktyki Ustawień Hellingerowskich - Olsztyn

23SIE18:00Festiwal Teatrów Ulicznych w Olsztynie "Eunika w krainie cyrku"Olsztyn Stare Miasto

23SIE18:00Tymon Tymański na Olsztyńskim Festiwalu Piw RzemieślniczychZatoka Miła, ul. Sielska

23SIE19:00Vespa na Olsztyńskim Festiwalu Piw Rzemieślniczych 2019-08-23Zatoka Miła, ul. Sielska

23SIE20:00Koncert Przester w Pubie SarmataSarmata Pub, Skłodowskiej - Curie 28

23SIE20:00Musical ImprowizowanyGaleria Usługa Jazz Bar, ul. Stare Miasto 2

reklama

Konkurs

Warte uwagi

Olsztyński klub dowiezie was na imprezę… limuzyną

O olsztyńskiej starówce zrobiło się głośno! Kasia, Zosia, Marcin, czy Michał. Nikt nie zna imienia nowej gwiazdy... … bo nową gwiazdą może być każdy. Dzięki...

Zadbaj o słuch z olsztyńską firmą Auris

Z naukowego punktu widzenia jest to zmysł umożliwiający nam odbieranie fal dźwiękowych. Ułatwia nam komunikację, ułatwia poznanie otoczenia. Pozwala usłyszeć nadjeżdżające auto na ulicy,...

Legalna marihuana? Wywiad z właścicielem olsztyńskiego sklepu z konopiami CBD

Konopne Chmury to sklep internetowy, który działa na terenie Olsztyna sprzedając susz konopny z substancją CBD. W przeciwieństwie do THC, CBD nie jest substancją...

RABATOL.PL

X