Włodarze Olsztyna chcą zbudować trasę NDP, łączącą aleję Sikorskiego z ulicą Krasickiego. To powrót do pomysłu z lat 80.
Trasa NDP
Plany zbudowania trasy NDP (Nauka – Dom – Praca) powstały już w latach 80. zeszłego wieku jako jeden ze sztandarowych projektów drogowych. Właśnie wtedy zaprojektowano budowę przedłużenia alei Sikorskiego, czyli dzisiejszych ulic Obiegowej czy Płoskiego. Powstanie ulicy Obiegowej jest związane z uruchomieniem linii tramwajowej.
Trasa NDP powstanie dzięki salonowi meblowemu
Prezydent Piotr Grzymowicz nie ukrywa, że do pomysłu budowy trasy NDP w tej lokalizacji powrócono w związku z planami inwestycyjnymi dotyczącymi terenów pomiędzy Jarotami a Nagórkami. Ma tu powstać market meblowy Agata Meble, do którego będzie można wjechać istniejącą ulicą, prowadzącą do zajezdni autobusowej przy alei Sikorskiego.
– Jednym z warunków sfinalizowania transakcji zakupu gruntu pod budowę Agata Meble jest włączenie terenu do planowanej właśnie trasy NDP. Z tego względu właściciel nieruchomości zobowiązał się do wykonania jej fragmentu – powiedział cytowany przez Gazetę Wyborczą prezydent Piotr Grzymowicz.
Budowa dalszej części trasy leży w gestii miasta.
Ogłoszono przetarg
Miasto podjęło już działania i ogłosiło przetarg.
„Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych służących do opisu przedmiotu zamówienia na wykonanie zadania pn.: «Budowa drogi NDP w Olsztynie na odcinku od al. Gen. Władysława Sikorskiego do ul. Ignacego Krasickiego»” – mówi specyfikacja przetargowa.
Firma, która wygra przetarg, będzie musiała przedstawić trzy warianty skrzyżowania alei Sikorskiego z drogą NDP oraz kalkulację kosztów ich budowy, sporządzić wielobranżową dokumentację projektową drogi NDP w etapach oraz złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na jej budowę, wykonać branżowe projekty wykonawcze, kosztorysy inwestorskie i przedmiar robót dla poszczególnych branż.
Trasa NDP – nowe drogi, skrzyżowania i most
Trasa NDP ma połączyć aleję Warszawską z węzłem obwodnicy Olsztyna – Pieczewo. Jak zaznacza magistrat, pierwszym etapem projektu jest właśnie sporządzenie dokumentacji.
Na początku trzeba będzie zniwelować teren, zbudować dwujezdniową drogę o czterech pasach ruchu z pasem rozdzielającym i skrzyżowania wielopoziomowe z aleją Sikorskiego, ulicą Ignacego Krasickiego i ulicą Jarocką, które umożliwią dalszą rozbudowę trasy NDP. Nad ciągiem pieszo-rowerowym Jaroty-Nagórki powstanie obiekt mostowy, pojawią się też nowe przystanki autobusowe.
źródło: Gazeta Wyborcza

