Wśród 28,8 mln internautów w Polsce zakupy przez Internet robi aż 77% osób (1). To nieco więcej niż w poprzednich latach, na co wpływ może mieć pandemia COVID-19 – zarówno wynikające z niej obostrzenia, jak i zwiększona aktywność działań marketingowych w e-handlu (2). Jaki wpływ ma ona na zachowania e-konsumentów?
COVID-19 a zakupy przez Internet
Aż 33% Polaków deklaruje, że w wyniku pandemii robi zakupy online częściej, a 30% kupuje więcej (3). Nie brakuje również osób, które decydują się na inne kategorie produktów niż przed pojawieniem się COVID-19 (15%) i dla których Internet stał się pierwszym wyborem przy poszukiwaniu wyrobów (3). Swoich przyzwyczajeń nie zmieniło natomiast 32% internautów (3).
Warto również dodać, że w porównaniu do poprzednich badań spadł odsetek osób niekupujących – w 2021 roku stanowili oni tylko 23% wszystkich internautów (4).
Wygoda, łatwość i dostępność sklepów online najistotniejsze dla polskich kupujących
Polscy e-konsumenci niezmiennie kupują online ze względu na wygodę, łatwość oraz większe możliwości wyboru, a w 2021 roku zakupy przez Internet były jeszcze lepiej postrzegane – zarówno przez kupujących, jak i niekupujących (1).
A dlaczego część Polaków w dobie pandemii przeniosła swoje zakupy do sieci? Przede wszystkim ze względu na to, że sklepy online są dostępne bez względu na liczbę wprowadzanych obostrzeń (3). Internauci uważają również, że kupowanie online jest szybsze, tańsze i bezpieczniejsze (3).
Co ciekawe, większość Polaków uznaje zmianę swoich zachowań za trwałą – 57% kupujących zamierza w przyszłości kupować w Internecie tak samo często, jak w dobie pandemii (5). Nieco ponad 40% osób twierdzi natomiast, że częściowo wróci do zakupów w sklepach stacjonarnych, ale nie w takim stopniu, jak przed pandemią (5).
Pandemia COVID-19 nie wpłynęła natomiast znacząco na czynniki, jakie zachęcają e-konsumentów do częstszego kupowania przez Internet. Niezmiennie należą do nich mniejsze koszty dostawy (56%) oraz niższe ceny niż w sklepach stacjonarnych (53%) (6).
Komfort i bezpieczeństwo zakupów w dobie pandemii z Visa Mobile
Popularność i dobre opinie na temat zakupów przez Internet w dobie pandemii powodują, że na rynku pojawiają się rozwiązania mające na celu zapewnienie e-konsumentom komfortu oraz bezpieczeństwa. Jednym z nich jest Visa Mobile – usługa, dzięki której kupujący nie musi podawać danych karty i wprowadzać jakichkolwiek haseł w sklepie internetowym (7).
Korzystanie z niej zapewni łatwe, szybkie i bezpieczne płatności – użytkownik nie tylko unika pozostawiania istotnych danych w sklepie internetowym, ale również nie musi wypełniać wielu pól formularza oraz przeklikiwać się przez kolejne okienka. Co więcej, każda transakcja jest zabezpieczona przez Visa (7).
Korzystanie z Visa Mobile w 3 krokach
Krok 1. Uruchomienie Visa Mobile w aplikacji mobilnej banku (listę banków, których klienci już teraz mogą korzystać z Visa Mobile, można znaleźć na stronie https://www.visa.pl/plac-z-visa/polecane-technologie/visa-mobile.html (może to wymagać aktualizacji aplikacji). ) lub ściągnięcie Visa Mobile w dedykowanym dla danego telefonu sklepie z aplikacjami (7).
Krok 2. Skonfigurowanie Visa Mobile poprzez dodanie karty Visa, numeru telefonu i adresu e-mail (7).
Krok 3. Dokonanie płatności online poprzez wybranie odpowiedniej funkcji w sklepie online, wpisanie numeru telefonu w odpowiednim polu oraz potwierdzenie transakcji w aplikacji na telefonie (7).
To wystarczy, by cieszyć się łatwymi, szybkimi i bezpiecznymi zakupami przez Internet – w każdym miejscu i bez względu na liczbę obostrzeń związanych z pandemią COVID-19.
Artykuł powstał przy współpracy z Visa.
Bibliografia:
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 10.
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 70.
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 93.
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 197.
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 94.
- Raport Gemius E-Commerce w Polsce 2021, s. 13.
- VISA, Visa Mobile – jak działa i jak skorzystać? 10.09.2021, online: https://www.visa.pl/visa-everywhere/blog/bdp/2021/09/10/visa-mobile-coto-1631263092784.html, dostęp: 30.03.2022.