Dochody na poziomie ponad 816 mln zł i wydatki w kwocie ponad 843 mln zł zakłada budżet woj. warmińsko-mazurskiego na 2020 r., uchwalony w poniedziałek przez radnych sejmiku. Według władz samorządowych regionu będzie to budżet nastawiony na inwestycje.
Zgodnie z przyjętym projektem budżetu, dochody województwa mają w przyszłym roku sięgać ok. 816,3 mln zł. Prawie 554 mln zł stanowić będą dochody bieżące, a 262,3 mln zł to dochody majątkowe, które w stosunku do obecnego roku zwiększą się o ponad 106 mln zł. Subwencja ogólna ma natomiast wzrosnąć o ponad 46,6 mln zł.
Projekt przyszłorocznego budżetu zakłada wydatki na ogólną kwotę 843,3 mln zł, z czego ponad 389,6 mln zł to wydatki majątkowe. Ponad 295 mln zł przeznaczono na inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym 207 mln zł na projekty finansowane z udziałem środków zagranicznych.
„Jest to szczególny rok, bo takiego wzrostu środków na inwestycje dawno budżet nie zawierał” – ocenił marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin (PSL).
Zaplanowano m.in. znaczące inwestycje na drogach wojewódzkich. Zostanie rozbudowana droga nr 504 na odcinku Podgrodzie – Braniewo, nr 507 Braniewo – Pieniężno i nr 512 Pieniężno – Bartoszyce. Zaplanowano także budowę nowego przebiegu drogi nr 512 wraz z mostem na Łynie w Bartoszycach.
W budżecie zapisano również dotacje celowe na finansowanie inwestycji w instytucjach kultury (24,7 mln zł) i zakładach opieki zdrowotnej (10,2 mln zł).
Według władz samorządowych województwa przyszłoroczny budżet zapewni bezpieczny poziom finansowania zadań własnych m.in. w zakresie transportu kolejowego i lotniczego.
Na dofinansowanie kolejowych przewozów pasażerskich przeznaczono 54,3 mln zł, z czego 40 mln zł to środki własne samorządu województwa. Na dokapitalizowanie spółki „Warmia i Mazury”, zarządzającej Regionalnym Portem Lotniczym Olsztyn-Mazury, przewidziano na przyszły rok 17,8 mln zł.
Jak zauważył marszałek, jest to znacznie mniejsza kwota niż przekazywano na regionalne lotnisko w ubiegłych latach. „Świadczy to o tym, że spółka po prostu nabywa zdolności wypracowywania kapitału poprzez działania własne” – stwierdził.
Według niego znaczące są również koszty utrzymania sieci szerokopasmowego internetu, w tym opłaty za umieszczenie urządzeń infrastruktury teletechnicznej w pasie drogowym oraz opłaty cykliczne związane z utrzymaniem powstałej infrastruktury sieci szerokopasmowej. Łącznie są to środki w wysokości 11,5 mln zł.
Deficyt budżetu, czyli różnica pomiędzy dochodami a planowymi wydatkami, wyniesie ok. 27,7 mln. Województwo zamierza pokryć go z kredytu w wysokości 49 mln zł, który zostanie przeznaczony również na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań.
Ogólne zadłużenie województwa na koniec przyszłego roku ma wynieść 375,9 mln zł. W ocenie Brzezina, jest to kwota na poziomie podobnym do lat minionych.
Podczas poniedziałkowej sesji projekt budżetu został przyjęty głosami 19 radnych mającej większość koalicji KO-PSL. Wstrzymało się od głosu 10 radnych PiS.
Jak ocenił szef klubu PiS Grzegorz Kierozalski, na decyzję radnych tego ugrupowania wpłynął „strukturalny deficyt, który ten budżet w sobie zawiera”, ponieważ – jak mówił – zadłużenie samorządu województwa w wysokości ok. 370 mln zł jest przenoszone na kolejne lata. Przyznał, że plusem budżetu są natomiast inwestycje drogowo-mostowe, na które czeka region.
Według przedstawicieli rządzącej w sejmiku koalicji, budżet jest – jak co roku – „trudny”, ale pozwala zapewnić funkcjonowanie jednostek samorządowych województwa i tzw. udział własny przy wszystkich planowanych inwestycjach dofinansowanych z UE i budżetu państwa.