Port lotniczy Olsztyn-Mazury w 2024 roku odnotował drastyczny spadek liczby pasażerów i wylądował na końcu krajowego zestawienia. Jednocześnie samorząd zainwestował w rozwój portu, podpisując nową umowę biznesową. Czy to wystarczy, by przywrócić rentowność?
Nowy partner biznesowy na pokładzie
Pod koniec marca 2025 roku podpisano porozumienie pomiędzy spółką Warmia i Mazury, operatorem lotniska w Szymanach, a elbląską firmą OPEGIEKA, specjalizującą się w danych przestrzennych. Przedsiębiorstwo wynajmie jeden z hangarów na terenie portu.
Współpraca ma zwiększyć zdolność operacyjną firmy w północno-wschodniej Polsce, a mimo niezadowalających wyników lotniska traktowana jest jako dowód jego atrakcyjności.
Problemy z przewoźnikami i cięcia w siatce połączeń
Według TVN24, duży wpływ na spadek ruchu pasażerskiego miało wycofanie dwóch tras przez Wizz Air. Decyzja była związana z koniecznością uziemienia samolotów z wadliwymi silnikami.
„Ta decyzja wywołała drastyczne cięcia w siatkach połączeń wielu lotnisk w Polsce i Europie – jednak to najmniejsze lotniska, z małą siatką połączeń najbardziej odczuły konsekwencje” – powiedziała Katarzyna Sobiech, wicemarszałkini województwa warmińsko-mazurskiego w rozmowie z TVN24.
Ryanair ograniczył natomiast połączenia krajowe, w tym te do Krakowa i Wrocławia.
Kolej nie pomaga?
Inwestycja w linię kolejową nr 747 miała skrócić czas dojazdu do lotniska. Obecnie szynobus kursuje raz w tygodniu i jedzie ponad godzinę.
„Obecna sytuacja, w której pociąg kursuje zaledwie raz w tygodniu i nierzadko wozi pusty skład, nie wynika z braku potrzeby, ale z ograniczeń infrastrukturalnych” – podkreśliła Sobiech. Jak dodała, poprawa dostępności kolejowej wymaga decyzji na szczeblu krajowym.
Lotnisko wciąż nierentowne, ale z dotacją
Od momentu uruchomienia w 2016 roku port lotniczy Olsztyn-Mazury nie osiągnął rentowności. W 2025 roku województwo przekaże blisko 30 mln zł na jego dalsze funkcjonowanie.
„Port znajduje się obecnie na drodze do stabilizacji finansowej. W 2025 roku planowane jest dokapitalizowanie spółki na poziomie 16,4 miliona złotych oraz przekazanie dopłaty w wysokości 13,4 miliona. Prognozuje się osiągnięcie rentowności do 2032 roku” – zaznaczyła Sobiech w rozmowie z TVN24.
Szansa w transporcie cargo i inwestycjach
W 2024 roku port uzyskał zgodę na obsługę materiałów niebezpiecznych wysokiego ryzyka, co ma zwiększyć jego możliwości w zakresie transportu cargo. W pobliżu powstaje także centrum technologii medycznych.
„Zainicjowanie biznesu wokół portu lotniczego między innymi poprzez sprzedaż kolejnych działek inwestycyjnych stanowić będzie katalizator rozwoju gospodarczego regionu” – zauważyła Sobiech.
Ostatnie w kraju pod względem pasażerów
Urząd Lotnictwa Cywilnego podaje, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku z portu w Szymanach skorzystało zaledwie 58 370 osób. Rok wcześniej było to ponad 111 tysięcy. W całym 2024 roku liczba pasażerów nie przekroczyła 72 tysięcy, co oznacza niemal 50-procentowy spadek i ostatnie miejsce w Polsce.
Plany na przyszłość
Władze województwa zapowiadają rozwój siatki połączeń, modernizację drogi krajowej nr 53 oraz lepsze skomunikowanie lotniska z Szczytnem.
„Lotnisko w Szymanach jest małym, regionalnym portem lotniczym – skrojonym na miarę naszego województwa. Zdajemy sobie sprawę z ograniczeń, ale chcemy, by był to jeden z filarów przełamywania wieloletniego wykluczenia komunikacyjnego” – powiedziała Katarzyna Sobiech.
źródło: TVN24 „Regionalne lotnisko z drastycznymi spadkami. O połowę mniej pasażerów niż rok wcześniej” [dostęp, 22.04.2025]