2022 rok nie był najlepszym czasem dla najmniejszego niezależnego portu lotniczego w Polsce, spółki lotniskowej z Szyman, która jest zarządzana przez samorząd województwa warmińsko-mazurskiego. “Mimo wzrostu przychodów ze sprzedaży, port lotniczy Olsztyn-Mazury odnotował wyższą stratę netto w porównaniu do dwóch poprzednich lat, gdy odczuwał pełne napięcie pandemii COVID-19″ – informuje portal pasazer.com.
Przychody ze sprzedaży w 2022 roku wzrosły o 24,7% w porównaniu do roku 2021, osiągając 11,8 mln zł. Był to najlepszy wynik od momentu uzyskania certyfikatu lotniska użytku publicznego od Urzędu Lotnictwa Cywilnego w styczniu 2016 roku. Liczba pasażerów obsłużonych w 2022 roku wyniosła ponad 111 tys., czyli wzrosła o prawie 137% w porównaniu do roku 2021. W tym samym czasie liczba operacji lotniczych wyniosła 1096, co oznacza, że średnio na każdym samolocie przylatującym i odlatującym z tego portu było 102 osoby.
Wyższe koszty operacyjne pożerają zyski
Mimo zadowalających rezultatów sprzedaży, koszty operacyjne portu lotniczego wzrosły o 11% w porównaniu do roku 2021, wynosząc 37,3 mln zł. Wskaźnik ten przekroczył trzykrotnie wartość osiągniętą przez sprzedaż. Wśród kosztów, największy udział miała amortyzacja, która wyniosła 12,1 mln zł. Natomiast koszty wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych wyniosły 11,6 mln zł, prawie zrównując się z kwotą przychodów ze sprzedaży.
Strategia na rok 2023 i perspektywy na przyszłość
Mimo przeciwności zarząd spółki lotniskowej z Szyman nie traci optymizmu. W 2023 roku planuje się obsłużyć liczbę pasażerów zbliżoną do poziomu roku 2019, czyli 153 tys. Znaczący jest również plan rozwoju usług cargo oraz utworzenia stałego przejścia granicznego w porcie.
Istotnym elementem strategii na najbliższy rok jest również inwestycja w podniesienie systemu nawigacyjnego wspomagającego lądowanie w warunkach ograniczonej widzialności (ILS) do kategorii II. Prace nad tym projektem są już w toku, a koszt tej inwestycji szacowany jest na 15 mln zł. Przewiduje się, że prace zostaną zakończone we wrześniu 2023 r.
Przyszłość portu w dużej mierze zależy od decyzji władz samorządowych województwa warmińsko-mazurskiego. Na szczęście, na razie wydają się skłonne finansować port, będący jedynym tego typu obiektem infrastruktury w tej części Polski. W 2022 roku samorząd województwa dokapitalizował spółkę dwukrotnie, łącznie przekazując na ten cel 21 mln zł.
źródło: pasazer.com
głupotą było otwieranie lotniska tak daleko od cywilizacji, trzeba było to zrobic w samymn Olsztynie
Skumulowana strata netto z prowadzonej działalności za ostatnie siedem lat wynosi już ponad 146,2 mln złotych. Mogli za te pieniądze rozwinąć nawet darmową komunikację autobusową i kolejową w regionie, a tak mamy wykluczenie komunikacyjne. Mrzonki PO topią nasze pieniądze. Mogli by zmniejszyć straty gdyby dążyli do szybszej rewitalizacji lini kolejowej z Ostrołeki do Szyman i dalej Szczytno. może z kierunku Ostrołeki przybyliby pasażerowie do lotów. ! pociąg na lotnisko a oni chcą mieć pasażerów. Mam rano jechać na lotnisko i koczować do popołudnia by polecieć do np Krakowa…. Pociąg powinien tam jeździć co godzinę!! Przylecę z Krakowa po 22.00 i… Czytaj więcej »