PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą przygotowania do modernizacji linii kolejowej Ełk – Giżycko – Korsze. We wtorek, 20 sierpnia, odbyło się spotkanie z udziałem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego Radosława Króla, na którym omówiono najważniejsze kwestie dotyczące elektryfikacji linii nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze. Cały projekt obejmuje modernizację około 100 kilometrów trasy.
Nowe inwestycje na linii kolejowej nr 38
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z konsorcjum firm Budimex S.A. oraz Victor Energy Sp. z o.o. na projektowanie i budowę nowych podstacji na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze w ramach projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją”. Wartość inwestycji wynosi 233 mln zł netto, a jej zakończenie planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku. Środki na ten projekt pochodzą z Krajowego Programu Odbudowy, który ma na celu wspieranie rozwoju i modernizacji infrastruktury transportowej w całym kraju.
Jednym z głównych celów inwestycji jest elektryfikacja linii, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu. Obecnie konieczna jest zmiana lokomotywy z elektrycznej na spalinową, co wydłuża podróż. Elektryfikacja wyeliminuje tę potrzebę, co bezpośrednio przełoży się na szybszy, wygodniejszy i bardziej ekologiczny transport.
Już trwające prace
Równolegle trwają także prace na odcinku Ełk – Giżycko, realizowane przez firmę Aldesa. Ich wartość to 649 mln zł netto, a 499 mln zł z tej kwoty pochodzi z dofinansowania unijnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dodatkowo, firma Torpol przeprowadza modernizację odcinka Giżycko – Korsze, na którą przeznaczono 876 mln zł netto, również dzięki środkom z Krajowego Programu Odbudowy.
Założenia całego projektu
Cały projekt obejmuje modernizację około 100 kilometrów linii kolejowej na trasie Ełk – Korsze. Dzięki tej inwestycji podróżni będą mieli łatwiejszy dostęp do 14 stacji i przystanków, które zostaną dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością. Zakres prac obejmuje wymianę torów oraz systemów sterowania ruchem kolejowym. Aby podnieść poziom bezpieczeństwa, zostaną przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe oraz obiekty inżynieryjne, takie jak mosty i wiadukty. W planach są także bezkolizyjne skrzyżowania w Giżycku, Wydminach i Sterławkach Wielkich oraz przejście podziemne dla pieszych przy ul. Unii Europejskiej w Giżycku. Ruch pociągów będzie koordynowany przez lokalne centrum sterowania w Korszach.
To kluczowy projekt w kierunku modernizacji transportu w regionie. Dzięki inwestycji nie tylko poprawi się jakość podróży, ale także zwiększy się liczba połączeń, co pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy i turystyczny Warmii i Mazur.
źródło: Urząd Wojewódzki, rynek-kolejowy.pl