Ponad 124 mln zł będzie kosztować rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 527 od granicy Olsztyna w stronę Tomaszkowa. Zarząd województwa zdecydował o dofinansowaniu inwestycji.
Beneficjentem projektu, którego pełna nazwa brzmi „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 527 na odcinku od ul. Dybowskiego na terenie m. Olsztyna do Węzła Olsztyn Południe w podziale na etapy: Etap I od granicy miasta Olsztyna do Węzła Olsztyn Południe“, jest województwo warmińsko-mazurskie w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027. Dofinansowanie projektu z EFRR wyniesie ponad 95 mln zł.
—” Jestem przekonany, że planowana przebudowa znacznie poprawi komfort i bezpieczeństwo korzystających z tej drogi” — mówi marszałek województwa Marcin Kuchciński. — “Obecnie wylot z Olsztyna w kierunku Warszawy, będący poniekąd najważniejszą wylotówką w mieście, stanowi swego rodzaju wąskie gardło. Do wysokości stacji paliw przy alei Warszawskiej kierowcy jadą dwoma pasami ruchu w jedną stronę, by na krótkim, ale ruchliwym odcinku, wpaść w jednopasmówkę, co niejednokrotnie powoduje zatory. Dwupasmówka na tym odcinku drogi oraz planowane rondo poprawią bezpieczeństwo ruchu, a wjazd oraz wyjazd do stolicy stanie się płynniejszy”.
Inwestycja będzie realizowana na długości prawie 2,5 km od granicy Olsztyna do węzła Olsztyn Południe. Obejmie m.in. rozbudowę drogi nr 527 do dwóch jezdni, po dwa pasy ruchu na każdej. Roboty obejmą również wzmocnienie nośności drogi oraz podniesienie jej parametrów do klasy G.
W miejsce istniejącego skrzyżowania z drogą na Bartąg powstanie rondo. Rozbudowany będzie również istniejący wiadukt nad linią kolejową oraz wykonane będą przepusty i przejścia dla zwierząt. Przybędzie niezbędna infrastruktura drogowa w postaci chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych, systemu odwadniającego oraz oświetlenia.
Najważniejszym jednak elementem tej infrastruktury będzie budowa stacji przesiadkowej w miejscu, gdzie obecnie przy zjeździe na Bartąg jest „dziki” parking. Podróżni będą mogli się tam przesiąść z samochodów prywatnych lub transportu zbiorowego do środków komunikacji miejskiej, co odciąży ruch samochodowy w mieście.
Obecnie trwa procedura wyłonienia wykonawcy projektu. Roboty powinny rozpocząć się w czwartym kwartale tego roku, a zakończyć w grudniu 2027 roku.
źródło: Urząd Marszałkowski
Niestety w uzasadnieniu projektu jest duże przekłamanie. Jeżdże codziennie tym odcinkiem od Tomaszkowa do Olsztyna w różnych godzinach i nigdy nie napotkałem korka. Czasami są lekkie spowolnienia przy obecnym Wydziale Prawa UWM do stacji Orlenu wyjeżdzając z Olsztyna ok 15-16. Projekt rozdmuchany i przewartościowany w stosunku do potrzeb. Tak naprawdę wystarczyłby dodatkowy pas do skrętu w prawo z drogi od Bartąga (przy dawnym parkingu) wraz z dodatkowym pasem po prawej stronie od tego wyjazdu do Olsztyna (początek drogi w Olsztynie przy Orlenie). To tam rano (od 6:30 do 8:30) na tej lokalnej drodze z Bartąga, tworzą się największe korki dojeżdzających… Czytaj więcej »
Priorytetem powinna być budowa nowych odcinków dróg.