Zakład Ubezpieczeń Społecznych prowadzi swój wewnętrzny ranking oddziałów. Olsztyński oddział plasuje się w połowie stawki.
Ostatnio o ZUS-ie mówi się dużo w kontekście transferowanych środków z OFE do ZUS. W sumie otwarte fundusze emerytalne zgodnie z ustaleniami ministerstw Pracy i Finansów przekazały do ZUS 153,15 mld zł, głównie jako obligacje skarbowe i drogowe. Dlatego też NIK zaczyna kontrolę po przekazaniu do ZUS tych środków. Te wydarzenia przyćmiły trochę publikację rankingu oddziałów ZUS. Instytucja prowadzi kwartalny monitoring realizacji zadań w trzech wymiarach: sprawności, jakości i efektywności wykorzystania zasobów. Oddziały ZUS są analizowane pod względem liczby spełnionych standardów. Poniżej przedstawiamy zestawienie w rozbiciu za trzy kwartały 2013 (nie ma jeszcze danych za ostatni kwartał 2014).
Jak widać na zestawieniu najlepszy oddział znajduje się w Jaśle a zaraz potem w Opolu (III kwartał). Na przestrzeni roku olsztyński oddział ZUS plasował się raczej w dole lub w połowie stawki (w I kwartale zajmował przedostatnie miejsce, w II – czwarte, w III – V). Warto dodać, że oddziały kwalifikowane są w grupy. Czy w olsztyńskim oddziale ZUS są zadowoleni z zajmowanego miejsca?
– Nasz benchmarking jest złożonym narzędziem zarządczym. Badanych jest wiele parametrów z różnych obszarów działalności ZUS zestawionych w trzech płaszczyznach: sprawności, jakości i efektywności – mówi Barbara Piotrowska z olsztyńskiego ZUS-u. – Nie da się wyciągnąć prostych wniosków. Najważniejsze jest spełnianie wypracowanych standardów, do których oddziały powinny dążyć. Olsztyński Oddział ZUS osiąga je, pomimo że poziom ich jest wysoki.
Autorzy rankingu dodają także, że “wprowadzenie mechanizmu systematycznego kontrolingu realizacji zadań od 2010 r. w poszczególnych oddziałach Zakładu przyniosło pozytywne efekty w postaci rozwoju kultury organizacji ukierunkowanej na wzrost satysfakcji klientów poprzez poprawę sprawności i jakości ich obsługi, co zostało potwierdzone wynikami niezależnych badań CBOS w roku 2007 i 2012, z których wynika, że zadowolenie klientów z poziomu obsługi spraw „od ręki” wzrosło odpowiednio z poziomu 33% do 53%1.”
A jak Wy oceniacie swoje kontakty z ZUS-em?