Po naszej publikacji, dotyczącej dotacji szkół niepublicznych, zareagowała Niepubliczna Szkoła „Absolwent”.
23 kwietnia opublikowaliśmy tekst na temat dotowania szkół niepublicznych, do którego napisania skłonił nas mail od zaniepokojonej Czytelniczki. Matka jednego z uczniów poinformowała nas, że jedna z placówek, mimo trwającej epidemii, nie zrezygnowała z pobierania czesnego ani opłat za wyżywienie, mimo że syn nie uczęszcza do szkoły. Czytelniczka próbowała zweryfikować czy to normalna praktyka i jak sprawa wygląda w innych placówkach. Żadna ze szkół nie chciała z nią rozmawiać.
9 kwietnia 2020 roku wysłaliśmy pytania do kilku niepublicznych szkół (wskazanych przez Czytelniczkę i wybranych losowo przez nas), aby dowiedzieć się, jak placówki rozwiązują problem kształcenia i czesnego. 20 kwietnia wysłaliśmy ponowne prośby z ustosunkowaniem się do pytań (do części szkół dzwoniliśmy), ale znów nie zareagowała żadna z placówek. W mailach pytaliśmy m.in. o to:
• Czy szkoły na czas pandemii zawiesiły lub zmniejszy czesne?
• Czy w ramach czesnego szkoły organizują posiłki i czy czesne zostało pomniejszone o tę kwotę?
• Czy placówki planują ulgi dla rodziców, skoro nie realizują zajęć stacjonarnych?
• Czy szkoły prowadzą zajęcia on-line, a jeśli tak, to w jakim zakresie?
• Czy dotacja, którą otrzymują szkoły, została zmniejszona? (wiemy już, że nie – poinformowała nas o tym rzecznika Urzędu Miasta).
Po publikacji tekstu – 23 kwietnia 2020 – zareagowała Niepubliczna Szkoła „Absolwent”. Władze szkoły zapewniają, że „jako jedne z niewielu w całej Polsce w pełni dostosowały się do rozporządzenia MEN”. Zastępca dyrektora szkoły Ewa Gołębiowska tłumaczy, jak wygląda obecnie dydaktyka w zarządzanej przez nią placówce: – W szkole prowadzimy zajęcia on-line według planu lekcji sprzed 12.03.2020 r. w pełnym wymiarze godzin. Jednocześnie realizujemy podstawę programową, jak również przygotowujemy uczniów do egzaminu ósmoklasisty. Spełniamy wszystkie wymagania Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczące zdalnego nauczania w sposób profesjonalny. Bardzo sprawnie i efektywnie dostosowaliśmy się do nowym koniecznych warunków pracy. Wszystkie lekcje wynikające z ramowego planu nauczania są realizowane on-line z największym zaangażowaniem naszych nauczycieli. Korzystamy ze specjalnie ku temu przygotowanego modułu na platformie Microsoft.
W „Absolwencie” zadecydowano, że czesne zostało pomniejszone o opłatę za wyżywienie i dodatkowe zajęcia. – W przedszkolu zaś pomimo tego, że pracowaliśmy do dnia 13.03.2020 r. nie pobraliśmy opłaty za wyżywienie za cały miesiąc marzec. Czesne na czas stanu epidemicznego zostało obniżone o opłatę za wyżywienie jak również o dodatkowe 100 zł za każdy miesiąc trwania epidemii – wyjaśnia Ewa Gołębiowska.
Także „Korczakowska Szkoła Marzeń” w końcu odpowiedziała na pytania.
– W czasie ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych związanego z zagrożeniem epidemiologicznym nauka w Korczakowskiej Szkole Marzeń jest realizowana w sposób zdalny. Nasze stacjonarne funkcjonowanie realizujemy w tej chwili w przestrzeni wirtualnej. Codziennie uczniowie mają język angielski, zdalne lekcje/spotkania z Paniami nauczycielkami, spotkania grupowe i indywidualne konsultacje, codziennie na kartce interaktywnej zamieszczane są karty/zadania/prace do wykonania przez dzieci, realizujemy również zajęcia poświęcone emocjom i radzeniu sobie w trudnych sytuacjach, dzieci mają również zajęcia w wirtualnej świetlicy i biorą udział w niektórych zajęciach dodatkowych np. nauka gry na gitarze. Przy tworzeniu „zdalnej edukacji” dla zespołu KSM ważne są zasady bezpiecznego korzystania przez uczniów z urządzeń umożliwiających komunikację elektroniczną i ich możliwości psychofizyczne. Tygodniowe rozkłady zajęć ciągle modyfikujemy i udoskonalamy. Za nami również wirtualne spotkania z rodzicami, których zdanie jest dla nas bardzo cenne. Wiemy, czy to co robimy odpowiada dzieciom i ich rodzicom. Jesteśmy otwarci na sugestie i propozycje rodziców. Budując wirtualną szkołę, dokładamy wszelkich starań, aby to co odbierają dzieci było ciekawe i wartościowe. Realizujemy podstawę programową i obowiązek szkolny, nie zapominając jednocześnie o ideach i wartościach przyświecających naszej szkole. W związku z trudną sytuacją zostało obniżone czesne, rodzice nie płacą za obiady (i nigdy – pod nieobecność dziecka – nie płacili), nie płacą za zajęcia dodatkowe, nie ponoszą kosztów związanych z zajęciami/aktywnościami, które odbywały się i mogą odbywać się tylko stacjonarnie. – poinformowała na mailowo dr Jolanta Nowosielska Dyrektor Korczakowskiej Szkoły Marzeń – Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Olsztynie
Jeśli pojawią się jakieś nowe fakty w tej sprawie, do tematu wrócimy.
Więcej:
Olsztyńskie szkoły niepubliczne w pandemii. Biorą czesne i siedzą cicho