3 C
Olsztyn
sobota, 20 kwietnia, 2024
reklama

Ranking liceów. Który ogólniak okazał się najlepszy w Olsztynie?

WiadomościRanking liceów. Który ogólniak okazał się najlepszy w Olsztynie?

„Perspektywy” opublikowały coroczny ranking liceów. Dla wielu rodziców papierek lakmusowy przed podjęciem decyzji, gdzie posłać swoją pociechę. W województwie zwyciężyło II LO w Olsztynie, wchodzące w skład ZSO nr 1, które zajęło również 77. pozycję w Polsce.

reklama

Zestawienie najlepszych liceów zostało przygotowane już 22. raz. Ranking liceów ogólnokształcących ustalany jest za pomocą trzech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach (25%), wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych (30%) oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych (45%). W tegorocznej edycji rankingu cztery szkoły z Olsztyna otrzymały złoty znak jakości. Najlepszą placówką w mieście (i regionie) okazało się II Liceum Ogólnokształcące im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, które uplasowało się także na 77. miejscu w Polsce.
Drugie miejsce w Olsztynie (103. w Polsce) zajęło IV LO im. Marii Skłodowskiej-Curie, a trzecie (105. w Polsce) XII LO im. Marii Georga i Dietrichów, które w ostatnich dwóch latach zajmowało pierwsze miejsce w mieście.
Poprosiliśmy dyrektorów szkół o komentarz do rankingu.

1. Miejsce, II LO w Olsztynie, dyrektor Krzysztof Wiśniewski

reklama

Osiągnęliśmy bardzo dobry wynik, ale naszym codziennym zajęciem nie jest analiza rankingu tylko budowanie wśród młodzieży pewności w odpowiedzi na pytanie, kim są i dokąd zmierzają. My mamy stawiać uczniom cele i podawać narzędzia, które pomogą im je osiągnąć.
Z formalnego punktu widzenia jesteśmy zobowiązani do przekazania podstawy programowej, przygotowując młodzież do egzaminu maturalnego. I staramy się to uczynić najlepiej, jak potrafimy. Budujemy także u młodzieży, w ramach wartości dodanej, wszelkie kompetencje, które w zmieniającej się rzeczywistości, będą im pomagać.
Ranking jest tylko wypadkową naszych działań i nie koncentrujemy się na jego wynikach, choć jeśli uda się nam zająć pierwsze miejsce w województwie i 77. w kraju – na ponad 2000 liceów – to jesteśmy z tego faktu bardzo zadowoleni. Warto w tym miejscu dodać, że w szkole takiej jak nasza ciężko osiągnąć rezultat, o którym mówimy, bo algorytm używany w rankingu mocno uwzględnia wielkość społeczności szkolnej. Innymi słowy, im większa szkoła, tym trudniej zająć wyższe miejsce, a nasza szkoła jest największą w mieście i jedną z większych szkół w województwie oraz kraju.
Nie chciałbym wyróżniać nikogo. Cieszę się z każdego sukcesu swoich uczniów i nauczycieli, bez których przecież nic byśmy nie osiągnęli. Jako dyrektor jestem wdzięczny wszystkim: młodzieży, nauczycielom, rodzicom, dlatego że ważne jest dla mnie współgranie środowiska szkolnego tak, aby tworzyło ono zespół. Dlatego nie chciałbym wyróżniać pojedynczych sukcesów, bo wolę mówić o szkole jako o orkiestrze, a nie o solistach.

2. Miejsce, IV LO w Olsztynie, dyrektor Lech Przybylski

Drugie miejsce w województwie wśród licznych szkół licealnych musi cieszyć. Jest to wskazanie na motywacje do nauki naszych uczniów oraz zaangażowanie nauczycieli.
Ranking „Perspektyw” jest prestiżowy i kieruje uwagę społeczną na rezultaty egzaminów zewnętrznych i sukcesy zewnętrzne uzdolnionych uczniów. Innym rankingiem jest porównywanie tzw. Edukacyjnej Wartości Dodanej. Także w tym porównaniu nasza szkoła wypada bardzo dobrze. Te rankingi są dodatkową informacją dla uczniów szkół podstawowych i ich rodziców przy wyborze szkoły ponadpodstawowej. Równie ważna jest opinia o szkole w środowisku lokalnym dotycząca warunków nauki, atmosfery w szkole, życia artystycznego i sportowego szkoły.
Nasza szkoła od wielu lat znajduje się w ściślej czołówce szkół licealnych w województwie warmińsko-mazurskim. Istotną jej częścią było Gimnazjum Nr 4 odnoszące znaczące sukcesy. Ta różnica między poprzednim a obecnym rokiem w rankingu „Perspektyw” jest związana ze specyfiką funkcjonowania kryteriów tego rankingu w trudnym dla nas okresie wygaszania Gimnazjum Nr 4 i odbudowywania IV Liceum. Z naszego punktu widzenia poziom i oferta dydaktyczna naszej szkoły jest stabilna i dołożymy wszelkich starań, aby tak było także w przyszłości.

reklama

3. Miejsce, XII Liceum Ogólnokształcącego, dyrektor Dorota Linkiewicz

XII Liceum Ogólnokształcące im. Marii i Georga Dietrichów od wielu lat jest w pierwszej trójce najlepszych szkół. I nie spada z podium. Utrzymuje wysoką formę. Czasami o wiele łatwiej dostać się do pierwszej trójki, niż utrzymać wysoki poziom przez wiele lat. A moi uczniowie, nauczyciele osiągają to. Kluczem do sukcesu są zdolni i pracowici uczniowie, współpraca, zaangażowanie i pasja moich nauczycieli.
Jakość szkoły od dawna stanowi przedmiot zainteresowań nie tylko rodziców, ale także społeczności lokalnych i społeczeństwa. Wiemy, że od tego, jaką będzie szkoła, zależy powodzenie indywidualne, ale także sukces zbiorowy. Obecnie uczyć dobrze oznacza w szczególności dobrze przygotować do tych warunków, jakie przyniesie przyszłość. Dobrze wiemy, jak wiele emocji budzi ranking „Perspektyw”. Na jego rezultaty czekają wszyscy rodzice, uczniowie, organy prowadzące. Jest to podsumowanie całorocznej pracy. I tu rodzi się pytanie, czy tak powinno być? Że jeden rok z życia szkoły jest poddawany ocenie. Na ten wynik nie składa się 12 miesięcy, ale wiele różnych czynników, które w jednym roku się pojawiły a w kolejnym nie. Czynniki, na które nie ma wpływu.
Ranking stygmatyzuje i powoduje, że przekreśla się pracę wielu szkół, nauczycieli i uczniów.

W szkole cenimy możliwość popełniania błędów oraz równość pomiędzy dorosłymi a uczniami, opartą o godność i wzajemny szacunek. Jesteśmy przeciwni rywalizacji, ocenie, pędowi do zwycięstwa, wyścigowi szczurów. Nasi uczniowie aktywnie działają w szkole i poza nią, czują się bezpiecznie, dynamicznie się rozwijają oraz odnoszą sukcesy w życiu szkolnym i pozaszkolnym. Edukacja jest dla nich przygodą, zdobywaniem umiejętności i przede wszystkim źródłem trwałych relacji i przyjaźni.
W tegorocznym rankingu spadliśmy, więc przez kilka dni pytano nas tylko o to. I zastanawiałam się, skąd od razu pojawiało się stwierdzenie, że to porażka. Czasami wierzymy, że ludzie, którzy osiągnęli wspaniałe rzeczy w życiu, urodzili się pod szczęśliwą gwiazdą. Kiedy poznajemy ich historie bliżej, okazuje się, że sukces jest wynikiem wielu zmiennych, w tym wytrwałości i uporu. „Porażkę” przekuwamy w sukces i idziemy dalej. My gramy w swojej lidze. Nie mamy sobie nic do zarzucenia, przecież zwyciężamy. Nie stosujemy filozofii w szkole: macie tak się uczyć, aby pokonać wszystkich wokół, brać udział w konkursach, olimpiadach, i rozwiązywać tylko testy egzaminacyjne. Przy takim myśleniu wyniki nigdy nie będą miały znaczenia. Takie podejście, nie uczy współpracy a dominacji.

Szczególnie dumna jestem z tego, że nasi uczniowie wykazują postawę przedsiębiorczą, potrafią się komunikować, pracować w zespole i są odpowiedzialni. To są kompetencje, które są najważniejsze w XXI wieku. Naszą wizją jest absolwent, który jest samodzielny, myśli krytycznie, jest partnerem dla nauczyciela, ma postawę przedsiębiorczą. Kreatywni nauczyciele koncentrują się na uczniu, a ich celem jest wspieranie, stawianie wyzwań i wydobywanie potencjału z każdego ucznia.
Moim nauczycielom i uczniom bardzo gratuluję i cieszę się z sukcesu. Dziękuję nauczycielom, którzy są nauczycielami z pasją, że wybrali ten zawód, że chcieli uczyć i robią to z doskonałym skutkiem.

Gratuluję szkołom i dyrektorom tych szkół, które znalazły się w rankingu przed XII LO.

reklama

Zapisz się do naszego newslettera

Wysyłamy tylko najważniejsze wiadomości

reklama
Polecane
Ogłoszenia