Osiem ofert wpłynęło w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo – Wirwajdy – podała w piątek olsztyńska GDDKiA. Najtańszą ofertę, na ok. 156 mln zł złożyło konsorcjum NDI Sp. z o.o. i NDI SOPOT S.A. Trasa ma być gotowa w 2023 r.
O otwarciu ofert w przetargu na projekt i budowę drogi S5 między Ornowem a Wirwajdami poinformował w piątek PAP rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie Karol Głębocki. Będzie to kontynuacja obwodnicy Ostródy w ciągu drogi krajowej nr 16, która jednocześnie stanowi pierwszy etap budowy drogi ekspresowej S5 na terenie woj. warmińsko-mazurskiego.
Jak podał rzecznik, najniższą ofertę, na ponad 156 mln zł, zaproponowało konsorcjum składające się z firm NDI Sp. z o.o. (lider) oraz NDI SOPOT S.A. (partner). Najwyższa oferta na ten odcinek to 279 mln zł. Budżet zamawiającego na ten odcinek S5 wynosi ponad 169 mln zł.
Według GDDKiA oferty złożone w przetargu będą teraz analizowane pod kątem cenowym i merytorycznym. Oceniane będą na podstawie kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji na wybrane elementy (30 proc.) oraz terminu realizacji inwestycji (10 proc.).
„Zakładamy, że umowa z wykonawcą, w przypadku braku odwołań, zostanie podpisana w maju 2020 r. Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj, gdyż wykonawca zadania będzie miał również możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym” – wyjaśnił Głębocki.
Wyłoniony w przetargu wykonawca wybuduje 5-kilometrowy odcinek S5, a także m.in. węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2023.
Odcinek Ornowo – Wirwajdy docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz – Ostróda. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy Warmii i Mazur uzyskają ekspresowe połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7. Droga ekspresowa S5 w tym roku połączyła już Poznań z Wrocławiem, a w 2022 roku będzie można przejechać nią od autostrady A1 w okolicy Grudziądza do A8 na obwodnicy Wrocławia.
W końcowym etapie połączy się z drogą ekspresową S7 pod Ostródą, a w dalszej perspektywie poprzez S51, S16, S61 i z wykorzystaniem planowanej S10 utworzy dodatkowy ciąg dróg ekspresowych w północnej Polsce na linii wschód – zachód.