Radny miasta Olsztyn – Mirosław Arczak – wystosował interpelację do prezydenta Grzymowicza w sprawie inwestycji tramwajowej. Chodzi o kwestie budżetowe miasta.
Najważniejszą kwestią całej interpelacji były finanse i budżet, związany z projektem Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa. Radny Arczak poprosił prezydenta o wyjaśnienie licznych wątpliwości, dotyczących ilości środków, przeznaczonych na tę inwestycję i co wchodzi w jej skład. Jak możemy przeczytać z odpowiedzi prezydenta:
„1. Rozbudowa systemu gospodarowania wodami opadowymi na terenie miasta Olsztyna, w zakresie którego znajduje się 14 inwestycji związanych z przebudową kanalizacji deszczowej, w tym kanalizacji deszczowej z zadania Budowa linii tramwajowej w ciągu ulic: Piłsudskiego, Wyszyńskiego, Synów Pułku, Krasickiego, Wilczyńskiego do os. Pieczewo w Olsztynie.
2. Wzrost efektywności energetycznej w Olsztynie poprzez rozwój ekomobilności miejskiej i przebudowę, na energooszczędne, oświetlenia miejskiego, w zakresie którego znajduje się inwestycja związana z przebudową ul. Jagiellońskiej na odcinku od skrzyżowania z ul. Limanowskiego i Sybiraków do ul. Wrocławskiej oraz budowa i przebudowa oświetlenia wzdłuż nowobudowanej linii tramwajowej”
Obie inwestycje zostaną, w dużej mierze, dofinansowane ze środków unijnych.
Pan Arczak nie stronił od trudnych pytań, takich jak, ile wyniosłyby ewentualne koszta, które zostałyby poniesione przez miasta w przypadku, gdyby odstąpiono od realizacji projektu tramwajowego. Prezydent Grzymowicz ujawnił konkretne liczby:
„Biorąc pod uwagę wydatkowane środki z UE z ww. projektów, tj. 5 687 924,15 zł oraz 2 910 510,97 zł, a także poniesione środki z UE w wysokości 4 866 114,39 zł z projektu Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa to ewentualna kwota zwrotu wynosiłaby 13 463 704,44 zł. Należy zauważyć, że w przypadku środków już zrefundowanych do zwrotu dolicza się kwotę odsetek, liczoną jak od zaległości podatkowych, obliczoną od daty refundacji do dnia zwrotu środków. Jednocześnie pragnę podkreślić, że w gestii Instytucji Zarządzającej/Pośredniczącej pozostawałaby decyzja czy projekty dot. zagospodarowania wód opadowych oraz wzrostu efektywności energetycznej mogłyby być utrzymane w zmniejszonym zakresie, co może rzutować na ostateczną wysokości ewentualnej kwoty zwrotu”
Ponadto, prezydent wspomina o innych inwestycjach, które wpisują się w koszta projektu:
„Dodatkowo informuję, że w ramach projektu Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie -trakcja szynowa podpisane zostały następujące umowy: 1. Umowa Nr JRP.V.272.4.2018 z dnia 29 czerwca 2018 roku na pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu na kwotę 4 059 000,00 zł brutto; 2. Umowa Nr JRP.V.272.7.2018 z dnia 18 lipca 2018 roku na dostawę 12 sztuk dwu-kierunkowych tramwajów w zamówieniu podstawowym, z czego 6 sztuk zakupione będzie z ww. projektu. Całkowita wartość przedmiotu zamówienia podstawowego to 107 932 473,43 zł brutto, w tym z projektu tramwajowego kwalifikowana jest kwota 39 942 000,00 zł. W przypadku odstąpienia od realizacji projektu dofinansowanego z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, nie będzie pokrycia finansowego 85% wkładu środków UE wskazanego w Projekcie. W związku z tym Gmina Olsztyn będzie zobowiązana do zabezpieczenia środków własnych na pokrycie zobowiązań umownych i wypłacenia wykonawcy wynagrodzenia należnego z tytułu wykonania umowy bądź jej części”
Mirosław Arczak w swoim poście na Facebooku, celnie zauważa, że w ramach projektu tramwajowego, już poniesiono spore koszta, choć sama budowa nowych linii jeszcze nie ruszyła. Jednak na inwestycje z nią związane, takie jak rozbudowa systemu kanalizacji deszczowej i oświetlenie ul. Jagiellońskiej, miasto już wydało pieniądze.