Zmiany w kolejowych rozkładach zawsze budzą emocje. Dla jednych oznaczają lepszy dojazd do pracy, dla innych konieczność przesiadek i zmiany przyzwyczajeń. Od połowy grudnia pasażerowie na Warmii i Mazurach muszą przygotować się na nową kolejową rzeczywistość.
Powrót pociągów na trasę Olsztyn–Ełk i nieplanowane komplikacje na linii kolejowej nr 38
Od 14 grudnia 2025 roku wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów regionalnych na Warmii i Mazurach. Nowa oferta oznacza większą liczbę połączeń, lepsze godziny kursowania oraz dalszy rozwój siatki połączeń w całym województwie.
Jedną z kluczowych zmian w nowym rozkładzie jest powrót pociągów na trasę z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko. Połączenie to wraca do oferty po przerwie, jednak nie w pełnym zakresie. Na skutek niespodziewanych komplikacji i osunięcia nasypu kolejowego na linii kolejowej nr 38 między Korszami a Kętrzynem, zarządca infrastruktury PKP PLK S.A. wyłączył ten odcinek z ruchu do czasu naprawy infrastruktury. W związku z tym na fragmencie Korsze–Kętrzyn pociągi regionalne zostaną tymczasowo zastąpione Autobusową Komunikacją Zastępczą.
Od 14 grudnia oferta obejmuje 8 par pociągów do Korsz oraz – po przesiadce – 5 par połączeń do Ełku. Odcinek Korsze–Kętrzyn będzie realizowany incydentalnie autobusami zastępczymi.
Autobusowa komunikacja zastępcza i opóźnienia na trasie Olsztyn–Korsze–Ełk
Utrudnienia związane z modernizacją infrastruktury będą miały bezpośredni wpływ na czas przejazdu. Od 14 grudnia 2025 roku do odwołania, w związku z nieplanowym wydłużeniem prac modernizacyjnych na szlaku Kętrzyn–Tołkiny na odcinku Korsze–Kętrzyn, uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa na wszystkie połączenia POLREGIO na tym fragmencie.
Wprowadzenie autobusów zastępczych wygeneruje opóźnienia wszystkich pociągów kursujących w relacji Olsztyn–Korsze–Ełk. Pasażerowie muszą liczyć się z wydłużonym czasem podróży oraz koniecznością przesiadek.
Więcej pociągów na liniach regionalnych i lepsza oferta weekendowa
Nowy rozkład jazdy to także wyraźne wzmocnienie oferty na innych liniach regionalnych. Na trasie Olsztyn–Działdowo pociągi będą kursować codziennie, również w weekendy, w liczbie 7 par połączeń.
Rozszerzona zostanie również oferta połączeń do Elbląga, gdzie część kursów zostanie wydłużona o kursowanie w soboty i niedziele. Dodatkowe pociągi pojawią się także na liniach Działdowo–Iława oraz Olsztyn–Pisz–Ełk, co ma poprawić dostępność transportu kolejowego w mniej zurbanizowanych częściach regionu.
Rekordowa liczba pociągokilometrów i rosnące finansowanie kolei
Od 2024 roku samorząd województwa systematycznie zwiększa pracę eksploatacyjną pociągów regionalnych. Rok 2025 przyniósł 17-procentowy wzrost przewozów, do poziomu 3,5 mln pociągokilometrów.
W 2026 roku planowane jest osiągnięcie rekordowego poziomu niemal 4 mln pociągokilometrów, co oznacza wzrost o ponad 33 procent. Wraz z rozwojem oferty zwiększane jest także finansowanie transportu kolejowego – obecnie to już ponad 100 mln zł rocznie.
Nowa ulga dla krwiodawców od grudnia
Zmiany w rozkładzie jazdy obejmują nie tylko połączenia. Od nowego rozkładu wprowadzona zostanie istotna ulga dla krwiodawców I stopnia. Bilet jednorazowy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego będzie kosztował 1 zł, natomiast imienny bilet miesięczny 10 zł. Ulga ta ma być wyrazem uznania dla osób regularnie oddających krew i ratujących ludzkie życie.
źródło: Urząd Marszałkowski, PKP TLK

