W Ełku narasta niepokój po informacji o planowanych zwolnieniach grupowych w Zakładzie Elektrotechniki Motoryzacyjnej Sp. z o.o., przedsiębiorstwie z blisko 80-letnią historią i jednym z najważniejszych pracodawców w regionie. Do Powiatowego Urzędu Pracy trafiło oficjalne zgłoszenie dotyczące redukcji etatów na dużą skalę, informuje Radio 5.
Zakład Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Ełku planuje masowe zwolnienia
Jak informuje w rozmowie z Radiem 5. dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Ełku, Dariusz Kuprewicz, planowane redukcje dotyczą łącznie 241 pracowników zakładu. Najbardziej dotknięta zostanie część produkcyjna, gdzie pracę straci 187 osób. Kolejnych 30 pracowników pochodzi z pośredniej produkcji, a 24 osoby zajmują stanowiska administracyjne.
Według informacji przekazanych przez urząd, proces wypowiedzeń zostanie rozłożony na trzy etapy. Pierwszy ma zakończyć się do 28 lutego 2026 roku, drugi do końca marca, a ostatni — do końca kwietnia.
Urząd będzie uczestniczył w całym procesie. Przygotowuje dla pracowników spotkanie informacyjne na początek stycznia. Podczas niego mają zostać omówione zasady rejestracji w urzędzie pracy, dostępne formy wsparcia oraz możliwość skorzystania ze świadczenia przedemerytalnego. Według analiz urzędu część zwalnianych osób może spełniać kryteria, by je otrzymać.
ZEM Ełk: zakład z 80-letnią historią i znaczeniem dla regionu
Zakład Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Ełku to przedsiębiorstwo z ośmioma dekadami działalności. Rozpoczął pracę w 1945 roku jako Państwowe Przedsiębiorstwo Traktorów i Maszyn Rolniczych. Kilkanaście lat później zmienił profil działalności na elektrotechnikę, rozpoczynając produkcję osprzętu kablowego.
W 1962 roku w zakładzie ruszyła produkcja wiązek elektrycznych do pojazdów mechanicznych, m.in. do ciągników URSUS, ciężarówek STAR i motocykli. W późniejszych latach ZEM dostarczał kompletne wiązki do samochodów FIAT 125p, 126p i Cinquecento, rozwijając jednocześnie produkcję złącz motoryzacyjnych.
Od 1980 roku zakład funkcjonował w strukturze FSO, a w latach 90. rozpoczął współpracę z największymi producentami branży motoryzacyjnej. Wytwarzał wiązki m.in. dla Opla, Mercedesa, Peugeota, Forda, Volkswagena oraz Audi. W kolejnych latach produkował też wiązki dla modeli Lanos, Nexia i Matiz oraz dla fabryk w UE i Azji.
Od 2003 roku zakład współpracował z producentami modułów klimatyzacji, a obecnie funkcjonuje w ramach współpracy z koncernem Aptiv (dawniej Delphi). Do odbiorców trafiają wiązki m.in. do modeli FIAT 500, LANCIA Ypsilon, Opel Astra 5 oraz do samochodów ciężarowych Volvo Truck i Mercedes-Benz.
Przyczyny planowanych zwolnień w ZEM w Ełku
Na ten moment nie są znane oficjalne przyczyny planowanych zwolnień w Zakładzie Elektrotechniki Motoryzacyjnej w Ełku. Zwróciliśmy się do przedsiębiorstwa z prośbą o stanowisko w tej sprawie. Gdy tylko firma udzieli odpowiedzi, wrócimy do tematu.
źródło: Radio 5.

