Prace przygotowawcze nad nową drogą ekspresową S5 nabierają tempa. Inwestor złożył już wnioski o wydanie decyzji środowiskowych, które przesądzą o ostatecznym przebiegu trasy i warunkach jej realizacji. To kluczowy krok, bez którego budowa jednego z najważniejszych połączeń północnej Polski nie będzie mogła ruszyć dalej.
Złożono wnioski o decyzję środowiskową, która przesądzi o przebiegu S5
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zakończono przygotowanie i złożenie wniosków o wydanie decyzji środowiskowych dla trasy S5 na odcinku Ostróda–Grudziądz. Dokumenty trafiły do dwóch Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska – w Olsztynie oraz w Bydgoszczy – ponieważ planowana droga przebiega przez dwa województwa.
W dokumentacji wskazano najkorzystniejsze warianty przebiegu trasy, opracowane na podstawie szerokich analiz środowiskowych, społecznych, technicznych i ekonomicznych. To właśnie decyzja środowiskowa określi, jakie rozwiązania muszą zostać zastosowane, aby inwestycja była bezpieczna dla przyrody, krajobrazu oraz mieszkańców okolicznych terenów.
W ramach procesu RDOŚ przeprowadzi konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi oraz zapoznać się z planowanymi wariantami drogi.
Podział inwestycji na dwa województwa i szczegółowy opis przebiegu trasy
Droga ekspresowa S5 została podzielona na dwie zasadnicze części – kujawsko-pomorską oraz warmińsko-mazurską. Każda z nich różni się długością, liczbą węzłów, obiektów inżynierskich oraz rozwiązaniami w zakresie ochrony środowiska.
Wariant S5 w województwie kujawsko-pomorskim zakłada budowę 39 km nowej dwujezdniowej trasy o przekroju 2×2. Zaplanowano węzły: Sarnowo (łączący S5 z A1), Radzyń Chełmiński oraz Świecie nad Osą.
Projekt przewiduje budowę aż 42 obiektów inżynierskich – w tym 26 wiaduktów i mostów drogowych oraz 16 dodatkowych konstrukcji o funkcji ekologicznej. Ich celem będzie zapewnienie ciągłości korytarzy dla dzikich zwierząt oraz ograniczenie ingerencji w środowisko. Powstanie również 42 przepustów i przejść dla mniejszych gatunków, Obwód Utrzymania Drogi w rejonie Radzynia Chełmińskiego oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych w pobliżu Dębieńca.
Wariant W4 w województwie warmińsko-mazurskim to 48,5 km nowej trasy z dużą liczbą obiektów ekologicznych. Zaplanowano cztery węzły: Mierzyn, Biskupiec, Iława Południe oraz Franciszkowo. Ze względu na ukształtowanie terenu oraz liczne obszary przyrodnicze, projekt zakłada nawet 118 obiektów inżynierskich. Wśród nich znajdują się 39 wiaduktów, trzy mosty z funkcją przejść ekologicznych, aż 15 samodzielnych przejść dla zwierząt średnich i dużych oraz 76 przepustów, z których 46 będzie dla mniejszych zwierząt. Konstrukcje mają chronić lokalne ekosystemy i zapewniać ciągłość migracji fauny.
Po decyzji środowiskowej ruszy opracowanie Koncepcji Programowej
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej inwestycja przejdzie do kolejnego, kluczowego etapu – opracowania Koncepcji Programowej. Dokument ten zawiera szczegółowe rozwiązania techniczne dla wybranego wariantu i stanowi podstawę do przygotowania przetargów na realizację robót.
Na tym etapie zostanie również przeprowadzone szczegółowe badanie warunków gruntowo-wodnych oraz doprecyzowanie wszystkich parametrów projektowych. Dopiero po zakończeniu tych prac możliwe będzie ogłoszenie przetargów na wykonawców poszczególnych odcinków S5.
S5 połączy dwa kluczowe korytarze – S7 i A1, tworząc nową oś transportową regionu
Planowana trasa S5 z Ostródy do Grudziądza została wpisana do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r. Całkowita długość nowego odcinka wyniesie blisko 90 km.
Dzięki połączeniu S7 w Ostródzie z autostradą A1 w Grudziądzu powstanie strategiczny korytarz transportowy wschód-zachód, kluczowy dla gospodarki Warmii, Mazur i Kujaw. Szacowany koszt inwestycji to 6,8 mld zł. Jeśli procedury środowiskowe i przetargowe przebiegną bez opóźnień, kierowcy będą mogli skorzystać z nowej trasy w 2033 roku.
źródło: GDDKiA, fot. GDDKiA

